سهام عدالت | سود سهام عدالت | سهام عدالت جاماندگان

انتظار سهام عدالتی ها به پایان رسید | آغاز واریز دور جدید سود سهام عدالت 1403 از شنبه؟

در ادامه جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت را بخوانید.

انتظار سهام عدالتی ها به پایان رسید | آغاز واریز دور جدید سود سهام عدالت 1403 از شنبه؟
| کد مطلب: ۵۵۱۲
لینک کوتاه کپی شد

خبرنگار شایلین بهبودی:

بنابر اعلام مسئولان، سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی کماکان پیگیر واریز سود سهام عدالت از سوی شرکت‌ها هستند؛ عدم واریز سود سهام عدالت از سمت برخی شرکت‌ها که سبب شد این سود سه مرحله‌ای شود.

سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ که بنا بود در دو مرحله پرداخت شود، اما بدعهدی برخی از شرکت‌ها سبب شد تا این سود سه مرحله‌ای باشد.

سود سهام عدالتی که انتهای آذر ماه سال گذشته بود که مرحله اول  عملکرد مربوط به سال مالی ۱۴۰۱ شرکت‌ها به حساب سهامداران واریز شد، مرحله دوم واریز سود سهام عدالت هم ۲۴ اسفندماه بود سودی که بنابر اعلام سازمان بورس در مرحله دوم دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت کردند البته که میزان دریافتی سود بستگی به سبد سهام افراد داشت.

سود عملکرد مالی مربوط به سال ۱۴۰۱ شرکت‌های سهام عدالت که تسویه نشد و ۲۸ فروردین ماه مجید عشقی رئیس سازمان در رسانه ملی در خصوص آن گفت: مجموعه اتفاقاتی رخ داد که سبب شد برخی شرکت‌ها تخلفی داشته باشند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند این شرکت‌ها اکثرا با کمبود نقدینگی مواجه هستند ما هم توصیه کردیم که باید سود سهام عدالت پرداخت شود امیدواریم تا خرداد بتوانیم این سود‌ها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

پیش از این هم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود: شرکت‌های صنایع سیمان دشتستان، گروه مپنا و فجر انرژی خلیج فارس هیچ مبلغی را برای مراحل اول و دوم سود سهام عدالت خود به حساب‌های سمات واریز نکرده اند شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندر عباس و پارس سوئیچ نیز وجوه مرحله دوم خود را پرداخت نکرده اند.

حالا با فرارسیدن خردادماه باشگاه خبرنگاران جوان پیگیر آخرین وضعیت واریز مرحله سوم سود سهام عدالت و تسویه آن شد در همین راستا مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سهامداران برای دریافت سود سهام عدالت نیازمند مراجعه به مکانی خاص نیستند و سود مرحله سوم سهام عدالت در صورت دریافت از شرکت‌ها همانند دوره‌های قبل به حساب افراد واریز خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: نکته دیگر این که چند شرکت بخشی از سود سهام عدالت را واریز نکردند و کماکان پیگیری‌ها از سمت سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در حال انجام است به محض این که سود‌ها دریافت شود زمان واریز آن اطلاع رسانی خواهد شد.

در ادامه دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت اظهار کرد: در نهایت به طور کل برای دریافت سود سهام عدالت سهامداران نباید به هیج جا مراجعه و هیچ مدرکی را نباید به کسی دهند همچنین سهامداران هوشمند باشند که برای دریافت سود سهام عدالت نباید روی هیچ لینکی را کلیک کنند.

سهام عدالت

او افزود: همچنین سهامداران مشمول دریافت سود سهام نیازمند واریز وجه نیستند و با آنها اصلا تماسی گرفته نخواهد شد و زمانی که سود مرحله سوم و تسویه سهام عدالت تعیین تکلیف شد همانند سال‌های گذشته سود به شماره شبای بانکی افراد که در سامانه سجام اعلام کردند واریز خواهد شد. در نهایت هم سهامداران اخبار مربوط به واریز سود سهام عدالت و دیگر موارد مربوط به این حوزه را تنها از مراجع رسمی پیگیری کنند.

در ادامه هم ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات گرفته شده از سپرده‌گذاری مرکزی هنوز شرکت‌ها سود سهام عدالت را واریز نکردند.

او همچنین پیش از این اظهار کرده بود: اگر این شرکت‌ها سود سهام عدالت را واریز نکنند سازمان بورس بر اساس ضوابط، مقررات، وظایف و اختیاراتی که دارد حتما برخورد مقتضی را انجام می‌دهد در نهایت سازمان بورس پیگیر است که مابقی سود سهام عدالت را دریافت تا برای سهامداران این سود واریز شود.

پیش از این هم شرکت سپرده سرمایه‌گذاری مرکزی اعلام کرده بود: سود سهام عدالت برای افراد به شش دلیل واریز نمی‌شود از جمله دلایل دریافت نکردن سود عدالت می‌توان به مورد درج شماره شبای نادرست، حساب بانکی مشترک، راکد بودن حساب، حساب بلندمدت، حساب بانکی مسدود و داشتن حساب ارزی اشاره کرد.

در نهایت گفتی است، مرکز تماس ۱۵۶۹ شرکت سپرده‌گذاری مرکزی آماده پاسخگویی به سوالات سهامداران خواهد بود همچنین باشگاه خبرنگاران جوان هم پیگیر زمان و تعیین تکلیف واریز مرحله سود سهام عدالت مربوط به عملکرد مالی ۱۴۰۱ خواهد بود.

همچنین تا پایان هفته سوم اردیبهشت ماه امسال، ۹ ناشر «گ. مدیریت‌ ارزش‌سرمایه ‌ص‌ب ‌کشوری، شرکت‌ صنایع‌ جوشکاب ‌یزد، قند بیستون، سرمایه‌گذاری ‌ساختمانی‌ نظام ‌مهندسی ‌ایران، ماشین‌ سازی‌ اراک، شرکت‌ مهندسی ‌ساختمان‌ وتاسیسات‌ راه‌آهن، بیمه ‌اتکایی ‌ایرانیان، کابل‌ البرز، بیمه ‌اتکایی ‌سامان»، سود جاری ۴۸۴ هزار و ۸۱۲ سهامدار که شامل ۱۴۵ میلیارد و ۴۸۲ میلیون تومان می‌شود را توسط سمات و از طریق سامانه سجام واریز کرده‌اند.

در این دوره زمانی، ۲ شرکت‌ «داروسازی‌ ابوریحان و بیمه ‌اتکایی‌امین‌(سهامی‌عام)»، سود سنواتی و حق تقدم ۲۴ هزار و ۷۰۰ سهامدار را که شامل ۴۵ میلیارد و ۶۳۸ میلیون تومان می‌شود را با استفاده از سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) واریز کرده‌اند.

اطلاعات منتشر شده از سوی سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در خصوص جزییات واریز سود در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در سال گذشته ۱۱۵ هزار و ۱۷۹ میلیارد و ۴۱۳ میلیون و ۹۶۹ هزار تومان سود جاری، مطالبات سنواتی و حق تقدم برای سهامداران از طریق سامانه سجام واریز شده است.

در سال ۱۴۰۲ تعداد ۶۰۲ ناشر، مبلغ ۱۰۹ هزار و ۳۹ میلیارد و ۵۲۴ میلیون و ۸۰۴ هزار تومان سود جاری متعلق به ۵۵ میلیون و ۹۵۷ هزار و ۳۵۵ سهامدار و تعداد ۲۵۳ ناشر، مبلغ ۶ هزار و ۱۳۹ میلیارد و ۸۸۹ میلیون و ۱۵۶ هزار تومان سود سنواتی و حق‌تقدم متعلق به ۱۷ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۸۵۵ سهامدار را به حساب سجامی سهامداران واریز کرده‌اند.

بورسی ها در سال ۱۴۰۳ چقدر سود سهام عدالت پرداخت کرده اند؟

در دومین هفته از اردیبهشت ماه سال جاری حاکی از آن است که ۱۲ ناشر سود جاری، سود سنواتی و حق تقدم یک میلیون و ۸۶ هزار و ۹۶ سهامدار را که شامل ۶۵۵ میلیارد و ۲۰۷ میلیون تومان می شود، به حساب سجامی سرمایه گذاران واریز کرده‌اند.

در هفته اول اردیبهشت ماه امسال نشان می‌دهد که در این بازه زمانی، ۹ ناشر سود جاری، سنواتی و حق تقدم ۷۵۶ هزار و ۸۱۰ سهامدار را که شامل ۲ هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان می شود را به حساب سجامی سرمایه گذاران واریز کرده‌اند.در هفته چهارم فروردین ماه، بیش از ۹۴۱ میلیارد تومان سود جاری، سنواتی و حق تقدم از طریق اطلاعات سامانه جامع اطلاعات مشتریان(سجام) واریز شد.

بنابراین گزارش، در سومین هفته از فروردین ماه سال جاری حاکی از آن است که ۱۷ ناشر سود جاری، سود سنواتی و حق تقدم یک میلیون و ۹۴۵ هزار و ۷۸۴ سهامدار را که شامل یک هزار و ۶۷۲ میلیارد ریال می شود را به حساب سجامی سرمایه گذاران واریز کرده‌اند.در مجموع در سال ۱۴۰۳، بیش از چهار هزار و ۱۸۲ میلیارد تومان سود به حساب سهامداران از طریق سامانه سجام واریز شده است.

رایگان بودن انتقال سهام عدالت متوفیان

همانطور که مطرح شد وراث متوفیان سهام عدالت از طریق شعب ۴ بانک و دفاتر ۴۴ کارگزاری منتخب در سراسر کشور از جمله بانک‌های «ملی، ملت، پارسیان و تجارت» و کارگزاری‌های منتخب از جمله «معاملات آرتان، توسعه فردا، آتیه، سهام پژوهان، دانایان پارس، آبتین استاک، توسعه اندیشه دانا، آرمان تدبیر نقش جهان، شاخص سهام، سهم آشنا، ساوآفرین، سرمایه‌گذاری ملی، آراد ایرانیان، فارابی، هامرز، آسمان، نماد شاهدان، آگاه، مبین سرمایه، مفید، نهایت نگر، پویان، هوشمند رابین، شهر، تدبیرگران فردا، کاریزما، اندیشه و بینش پیشرو، بازار سهام، ملل پویا، آرمون بورس، آپادانا، اقتصاد بیدار، خبرگان، کالای خاورمیانه، بانک سامان، رفاه، سپه، پاسارگاد، انصار، تجارت، ملت و پارسیان، ملی و کارآفرین» می‌توانند اقدامات مربوطه را پیش به شکل رایگان ببرند.

سال گذشته هم اعلام شده بود که وراث اگر اقدامات مربوطه برای تعیین تکلیف انتقال سهام متوفی خود را انجام دهند سود برای آنها واریز خواهد شد، اما بودند کسانی که سود برای آنها واریز نشد که در همین راستا به سراغ مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی محمد باغستانی رفتیم و او گفته بود: احتمالا گروهی که کارهای مربوطه برای انتقال سهام عدالت متوفیان خود را انجام دادند، اما سودی دریافت نکردند، این اقدامات را از طریق پیشخوان دولت انجام داده‌اند.

او افزود: مراجعی که برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث اعلام شد ۴۴ کارگزاری منتخب و شعب منتخب ۴ بانک بوده و بحث دفاتر پیشخوان مطرح نبود. جلساتی با قوه قضائیه در رابطه با دفاتر پیشخوان دولت داریم تا قوه قضائیه اطلاعات افراد را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بدهد و سپس ما نیز کار تقسیم و بعد پرداخت سود سهام را داشته باشیم.

او می‌گوید: البته برخی افراد هم به بخش‌های دیگر مانند کافی نت‌ها مراجعه کرده‌اند و به سبب این که این مسیر مصوب شورای عالی بورس نیست بر این اساس ما نمی‌توانیم خارج از چهارچوب مصوبه گام برداریم و اصلا این اطلاعات به دست ما نخواهد رسید. در نهایت باید گفت با قوه قضائیه در تعامل برای دریافت اطلاعات از بخش دفاتر پیشخوان دولت و پیگیر این مورد و رفع ابهامات این موضوع هستیم.

به تازگی برای پیگیری بیشتر و آخرین جزئیات از فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث، به سراغ مهدی حاجی وند دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت رفتیم و او با اشاره به نکاتی مطرح کرد: در اسفندماه جلسه‌ای از طرف سازمان بورس، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و سازمان بازرسی داشتیم تا این موضوع که مردم برای تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان باید به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند یا خیر، مشخص شود. اکنون این مورد در دست تعیین تکلیف است و امیدواریم سازمان بازرسی هر چه سریع‌تر در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: اما چیزی که باید تاکید شود این است که افراد برای تعیین سهام متوفیان خود می‌توانند به شعب بانک‌ها یا کارگزاری‌های منتخب اعلامی مراجعه کنند. امیدواریم که هماهنگی خوبی میان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، دفاتر پیشخوان و قوه قضاییه هم صورت گیرد تا افرادی که در این مدت از این مسیر هم اقدام کردند تعیین تکلیف شوند.

همچنین حاجی‌وند دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت تاکید کرد: نه تنها فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث بلکه تمام خدمات مربوط به سهام عدالت رایگان است.

او در نهایت اظهار کرد: تا پرداخت مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت هر فردی که انحصار وراثت متوفی خود را انجام دهد و فرآیند انتقال سهام را طی کند، می‌تواند به صورت یکجا و کامل سودها را دریافت کند.

واریز مرحله سوم سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس مجید عشقی در رابطه با زمان آن پیش از این در رسانه ملی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

گفتنی است، بنابر آمار اعلامی بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت از سال ۱۳۸۴ فوت کرده‌اند که وراث آنها می‌توانند فرآیند انتقال سهام عدالت را انجام دهند.

منبع : تجارت نیوز |
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان

    ارسال دیدگاه

    دیدگاه‌ها ۱

    • ناشناس ارسالی در

      الان نزدیک هفت ماه رفتم دفتر بیشخوان تمام مدارک بردم چطور اگر شما قبول نداشتن چرا اجازه دادین دفتر بیشخوان تبت نام کنند مردم نفری هشتاد هزار تومان بول گرفتن چطور میگن مجانی الان چرا قبول ندارید بانک رفتم گفتند دفتر بیشخوان باید بروید الان تکلیف مردم معلوم کند دوسال ملت گذاشتن سر کار امروز و فردا میکنید

    اخبار روز سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان
      پربازدیدترین