کالابرگ الکترونیک | شرایط دریافت کالابرگ الکترونیک

فوری فوری؛ آغاز واریز کالابرگ الکترونیک با آپشن جدید از خرداد ماه | فقط این افراد کالابرگ الکترونیک 600 هزار تومانی دریافت می کنند

در ادامه جزئیات جدید از واریز کالابرگ الکترونیک را بخوانید.

فوری فوری؛ آغاز واریز کالابرگ الکترونیک با آپشن جدید از خرداد ماه | فقط این افراد کالابرگ الکترونیک 600 هزار تومانی دریافت می کنند
| کد مطلب: ۵۵۲۷
لینک کوتاه کپی شد

خبرنگار شایلین بهبودی:

طرح کالابرگ الکترونیک مصادف با حلول ماه مبارک رمضان و عید نوروز از تاریخ 18 اسفند 1402 کلید خورد و تا 21 اردیبهشت ماه 1403 ادامه داشت.

طرحی که در آن یک فردِ یارانه‌بگیر در صورت استفاده از کالابرگ و خرید از سبد غذاییِ ۱۱ قلم کالای مورد تأیید وزارت کار، ۲۲۰ هزار تومان به مبلغ ۴۰۰ هزارتومان کالابرگش افزوده می‌شد و می‌توانست تا ۶۲۰ هزارتومان از این اقلامِ مشخص خریداری کند. به‌این معنا که خانواده‌ای که به‌ازای هر فرد، ۳۰۰ هزار تومان و یا ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کرده، ۲۲۰ هزار تومان بیشتر دریافت می‌کرد که باید این اعتبارِ تشویقی صرفِ خرید ۱۱ قلم کالا می‌شد.

علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تخصیص کالا برگ الکترونیک به اقشار ضعیف جامعه حرکت خوبی از طرف دولت بود که با استقبال گسترده مردم همراه شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: اکثر قریب به اتفاق جامعه هدف از تخصیص کالابرگ الکترونیک استقبال کردند که این نشان دهنده اقدام موفق و خوب دولت است.

وی افزود: نکته مهم اینجا است که با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی اقشار ضعیف جامعه باید تخصیص کالابرگ الکترونیک همچنان استمرار پیدا کند تا شاهد شرایط مطلوب‌تر و بهتر اقشار ضعیف جامعه باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: طبیعی است که هر کار اجرایی با ایرادات و اشکالاتی همراه است که در مورد کالابرگ الکترونیک نیز باید با رفع اشکالات ما شاهد روان‌تر شدن امور در این حوزه خواهیم بود.

همچنین احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت، در هفته گذشته اعلام کرد با توجه به استقبال ۶۰ میلیون نفری از اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی و تاثیر مثبت آن بر طبقات ضعیف و متوسط جامعه، اهتمام دولت تامین منابع لازم برای ادامه طرح است.

پیشتر ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، نیز درباره طرح کالابرگ الکترونیک گفته بود: «هزار فروشگاه به این سامانه متصل و از حدود ۶۱ میلیون ایرانی واجد شرایط، بیش از ۵۳ میلیون نفر از طرح فجرانه یا همان کالابرگ الکترونیک برخوردار شده‌اند.»

او همچنین تاکید کرده بود: «آنچه مهم است اینکه باید دهک‌های پایین شناسایی شوند تا افراد بهتر از این طرح بهره ببرند. البته با توجه به سامانه‌هایی که برای تعیین دهک‌بندی وجود دارد، این طرح تاکنون در تعلق گرفتن به جامعه هدف موفق بوده است.»

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماع در پاسخ درباره‌ی این موضوع بیان کرد این طرح در طول سه‌ماه کمترین مشکل را داشت و با موفقیت به سرانجام رسید.

هم‌چنین با تمامی۲۳۰ هزار فروشگاه مرتبط با این طرح تسویه حساب انجام شده و بدهی‌ای در این زمینه نداریم. تداوم این طرح نیازمند بررسی است که در حال انجام است و تاکنون تصمیم قطعی اتخاذ نشده است.

با توجه به اعلام رضایت و آمادگی دولت برای اجرای مجدد این طرح و هم‌چنین استقبال بالای مردم از آن، این انتظار می‌رود که در آینده‌ای نه‌چندان دور احتمالاً شاهد اجرای چنین طرح و یا مشابه آن باشیم.

با توجه به چراغ سبز وزیر اقتصاد و وزیر تعاون به ادامه دار شدن طرح کالابرگ احتمال می رود که در خرداد ماه ین طرح ادامه پیدا کند. اما هنوز زمان دقیقی برای شارژ کالابرگ خرداد ماه ۱۴۰۳ مشخص نشده است.

بنا به اعلام دولت، استقبال از یارانه تشویقی عاملی شد که دولت تصمیم بگیرد که این طرح را ادامه دهد و اجرای آن را به سه ماه محدود نکند. به این ترتیب در کنار یارانه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی هر فرد می‌تواند یارانه ۲۲۰ هزار تومانی را نیز استفاده کند که جمع آن حدود ۵۲۰ یا ۶۲۰ هزار تومان می‌شود.

کالابرگ الکترونیکپیرو اطلاعیه قبلی در مورد نحوه پرداخت یارانه کمک معیشتی و تغییرات در زمان پرداخت یارانه از ۲۰ هر ماه به ۲۵ (پرداخت دهک اول، دوم و سوم) و ۳۰ ماه (دهک چهارم تا نهم)، یارانه مرحله ۱۵۸ بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های چهارم تا نهم کل کشور واریز و از ساعت ۲۴ قابل برداشت است.بر همین اساس، در صورتی که سرپرستان خانوار جز دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و ۳۰۰ هزار تومان برای سایر دهک‌ها به حساب آنان واریز خواهد شد.

«دهک درآمدی» عبارتی است که شاید تا پیش از عملیاتی‌شدن اجرای هدفمندی یارانه‌ها بیشتر در فضای دانشگاهی و در مقالات اقتصادی به کار برده می‌شد، اما با شروع اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۳۸۸، این عبارت وارد فضای رسانه‌ای کشور و موجب طرح این سوال در میان بسیاری از قشرهای جامعه شد که در کدام دهک یا به اصطلاح روزهای پیش از آغاز این طرح، در کدام خوشه قرار می‌گیرند؟ شما هم اکنون با مراجعه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی «www.sso.my.gov.ir» و با وارد کردن تلفن همراه سرپرست خانوار می‌توانید از دهک خود مطلع شوید. همچنین در همین سایت، می‌توانید به دهک خود اعتراض کنید تا بررسی شود.

اعتبار یارانه برای همه یارانه‌بگیران در دهک‌های اول تا هفتم واریز شده و می‌توانند با مراجعه به ۱۲ فروشگاه زنجیره‌ای و بیش از ۱۱۰ هزار فروشگاه خرد، خرید کالاها را انجام دهند. این خانواده‌ها با مراجعه به برنامه شبکه ملی اعتبار «شما» و نصب این اپلیکیشن از نرم‌افزار «بازار» می‌توانند فروشگاه‌های نزدیک محل سکونت را شناسایی و برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی به این مراکز خرید مراجعه کنند. همچنین سرپرست خانوار می‌تواند برای استعلام از مانده‌حساب کد دستوری # ۱۴۶۳*۵۰۰* را شماره‌گیری و سپس گزینه اول «موجودی یارانه سرپرست» را انتخاب کند.

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: یارانه مرحله ۱۵۸ (فروردین ماه) به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد.

با اطلاع رسانی هایی که انجام گرفت طرح کالابرگ بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفت و ما شاهد استقبال بیشتر مردم از این طرح شارژ یارانه نقدی هستیم.

تامین منابع کالابرگ به خوبی توسط دولت انجام گرفته است.در این مرحله که از بهمن ماه شروع و تا اردیبهشت ادامه دارد در این مرحله منابع به صورت کامل تامین شده است.برای ادامه طرح کالابرگ در بودجه سال ۱۴۰۳ پیش بینی هایی کردیم که در مجلس درحال رسیدگی است. با توجه به کمکی که طرح کالابرگ به ۷ دهک اول می کند علاقمند هستیم که این طرح را ادامه دهیم.

مدیرعامل شرکت مهان اندیشان آکام (هنرکارت) با تاکید بر اینکه تعداد بسته‌های عرضه‌شده در این طرح و همچنین زمان ارائه آن محدود است، یادآور شد: ارسال این بسته‌ها به سراسر ایران رایگان است و اولویت با عزیزانی خواهد بود که زودتر خرید خود را انجام دهند.براساس این خبر، دارندگان هنرکارت و دیگر کارت‌های مَ‌کارت می‌توانند از طریق لینک https://makart.ir/blog/package اطلاعات بیشتر در این زمینه را کسب کنند.

این شرکت در سال ۱۳۹۸ با نام «هنر کارت بنیان ایرانیان» فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۴۰۲، به دلیل توسعه فعالیت‌های شرکت، به «مهان اندیشان آکام» (با نام تجاری «مَ‌¬‌کارت») تغییر نام داد. فعالیت اولیه و اصلی مَ‌کارت، طراحی، چاپ و توزیع «هنرکارت» برای بیش از ۱۰۰ هزار هنرمند سراسر کشور بوده است. «هنرکارت» یک کارت هویتی-بانکی منحصربه‌فرد برای هنرمندان و اعضای صندوق اعتباری هنر است که دارندگان آن می‌توانند آن را هم به عنوان یک کارت شناسایی استفاده کنند و هم به عنوان یک کارت بانکی عضو شبکه شتاب برای دریافت تمامی خدمات بانکی و انجام تراکنش‌ها به‌کار گیرند.«مَ‌کارت» از سال ۱۴۰۲ و با اضافه شدن محصولاتی مانند «فرهنگ‌کارت»، «شبستان‌کارت»، «نصرکارت» و … فعالیت خود را گسترش داد.

آیا طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک پایان می‌یابد؟

باتوجه‌به اینکه روز هفدهم اردیبهشت (فردا) این طرح سه‌ماهه خاتمه می‌یابد، دولت و مسئولان حوزه به دنبال این هستند که می‌توان یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومانی را به شکل دیگری پیش برد یا خیر. تا کنون در این خصوص اطلاع‌رسانی انجام نشده است اما با توجه به موفق بودن طرح، استقبال مردم، توزیع به موقع اقلام غذایی بدون ایجاد صف، رونق صنایع تولید مرتبط با اقلام سبد غذایی و ارتقا امنیت غذایی آحاد مردم تمدید این طرح تشویقی دور از ذهن نخواهد بود. البته با توجه به هزینه زیادی که برای دولت ایجاد می‌کند قطعا باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد و بودجه آن تعریف شود تا طرح ادامه پیدا کند.

قیمت روز سبد مشتمل بر ١١ قلم، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته می‌بایست قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود.

مشاور معاون امور رفاهی وزیر تعاون با بیان این که طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک تا ۲۱ اردیبهشت ادامه دارد،‌گفت: در سه مرحله فجرانه ۱۴۲ میلیون بسته غذایی سر سفره مردم قرار گرفت.

سید رضا یحیوی مشاور معاون امور رفاهی وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی نوبت سوم طرح فجرانه کالابرگ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه دارد و برای ادامه این طرح یا برگشت به روال قبلی کالابرگ یا روش دیگر هنوز تصمیم‌گیری نشده است و در این مورد باید در سطح هیات دولت تصمیم‌گیری شود.

مشاور امور رفاهی خاطرنشان کرد،‌ دولت تا کنون در قالب اجرای سه ماه طرح فجرانه کالابرک الکترونیک ۲۸ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده و آورده خود مردم نیز ۸۴ هزار میلیارد تومان بوده است و در این زمینه تا کنون ۱۴۲ میلیون بسته غذایی بر سر سفره مردم قرار گرفته و شرایط ایجاد امنیت غذایی در ۷ دهک پائین درآمدی جامعه را فراهم کرده است.

یحیوی گفت: ظرف چند روز آینده در مورد طرح کالابرگ فجرانه در دولت تصمیم‌گیری می‌شود.

در طرح کالابرگ الکترونیک ۱۱ قلم کالای خوراکی شامل (گوشت قرمز،‌ مرغ، تخم مرغ، شیر،‌ماست،‌پنیر،‌ برنج،‌ روغن،‌حبوبات،‌ماکارونی،‌قند و شکر) با یارانه تشویقی ۲۲۰ هزا رتومان برای هر نفر یارانه بگیر در ۷ دهک کم درآمد اختصاص می‌یابد که باعث ایجاد امنیت غذایی در خانوارها شده است.

مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ الکترونیک تا هفته آینده خبر داد.

سیدرضا یحیوی در این باره اظهار کرد: برای نحوه اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در مرحله جدید تصمیم‌گیری در سطح دولت صورت خواهد گرفت. در این راستا وزارت رفاه مدل‌هایی طراحی و پیشنهاد می‌دهد که تا هفته آینده در خصوص نحوه اجرای مرحله جدید اطلاع‌رسانی خواهد شد. 

وی افزود: بنا براین است که تا زمان پایان مرحله اجرای فجرانه، در خصوص اجرای مرحله جدید طرح تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی صورت گیرد؛ چراکه با راه‌اندازی شبکه ملی اعتبار طرح حمایتی تداوم دارد و قطع نمی‌شود.

مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: سیاست دولت حمایت مضاعف از جامعه است که این موضوع در دستور کار است و در حال انجام برنامه‌ریزی‌های جدیدی هستیم که یا طرح فجرانه اجرا خواهد شد و یا مدل جدیدی طراحی می‌کنیم که مردم بتوانند از مزایای آن استفاده کنند. 

اجرای طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک در حالی از ۱۷ بهمن ماه به مدت سه ماه آغاز شد که اکنون تنها هفت روز تا پایان این طرح باقی مانده که هنوز دولت برنامه جدید خود را برای ادامه طرح یاد شده، اعلام نکرده است.

با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک از خردادماه سال ۱۴۰۲ به صورت سراسری در کشور، ۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست‌ کم‌چرب،‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند برای حفظ سفره مردم از تورم در سبد غذایی این طرح تعریف شد.

منبع : تجارت نیوز |
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان

    ارسال دیدگاه

    اخبار روز سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان
      پربازدیدترین