تست روانشناسی | تست روانشناسی امروز

تست روانشناسی | به رابطه شوهرم با همکارانش حساس هستم چیکار کنم؟

در چالش روانشناسی امروز سایت قاب امروز همراه شوید

تست روانشناسی | به رابطه شوهرم با همکارانش حساس هستم چیکار کنم؟
| کد مطلب: ۲۲۵۵
لینک کوتاه کپی شد

حساسیت به همکارهای همسر موضوعی است که شمار زیادی از زن و شوهرها در اتاق مشاوره درگیر آن هستند. گاهی این حساسیت‌ها منطقی است و نشانه‌هایی از وجود رد کردن حد و مرز در محیط کار وجود دارد و در بسیاری از موارد دیگر چنین نشانه‌هایی وجود ندارد و خانم خانه بدون دلیل نسبت به روابط کاری همسرش حساس شده است. در این مقاله قصد داریم موضوع را در هر دو شرایط بررسی کنیم و آن را از ابعاد مختلف با دیدگاهی روانشناسانه و علمی برایتان توضیح دهیم.

ریشه مشکلاتان چیست؟

وقتی بدون دلیل و نشانه به همسرتان بی‌اعتماد هستید باید این مساله را در درون خودتان ریشه‌یابی کنید. سعی نکنید با تحمیل عقایدتان، کنترل همسرتان، گزارش گرفتن از او و چک کردن دائمی‌اش خودتان را آرام کنید، چون ریشه و مساله از جای دیگری است و وقتی نشانه‌ای وجود ندارد به قول معروف “بر سر قبری که مرده‌ای در آن نیست گریه می‌کنید”! پس سعی نکنید این موضوع را با روش‌هایی بیرون از خود حل کند یا حتی همسرتان را درگیر این موضوع کنید. قدم اول در چنین شرایطی این است که موضوع را به کمک یک متخصص درون خود ریشسه یابی کنید. در ادامه مقاله در این خصوص بیشتر توضیح خواهیم داد اما صحبت‌های نگار از مراجعین ما را در این زمینه بخوانید، او خانمی بود که بدون هیچ دلیل و نشانه‌ای به ارتباط همسرش با همکارانش حساس شده بود:” خودم می‌دونم رضا اهل این کارا نیست ولی دست خودم نسیت، چندبار پشت سر هم زنگ می‌زنم جواب نده شروع می‌کنم تو پیام بهش درباره خودش و همکارهاش حرفای رکیک می‌زنم، بعد هم پشیمون می‌شم اما باز تکرار می‌کنم. همسرم اوایل تعجب می‌کرد بعد سعی کرد آرومم کنه ویل الان عصبی می‌شه می‌گه چطور به خودت اجازه می‌دی بهم توهین کنی ولی من با دعوا و داد و بیداد و قهر و بهونه گیری باز ادامه می‌دم و دلم آروم نمی‌شه”. در چنین شرایطی تا زمانی که فرد صورت مساله اصلی که خودش است را پیدا نکند نمی‌تواند این اوضاع را تغییر دهد.

خطاهای شناختی خود را کشف کنید

یکی از دلایلی که فرد بدون دلیل و نشانه به همسرش و روابطش حساس خواهد شد وجود خطاهای شناختی در اوست. خطای شناختی به زبان ساده یعنی افکار ناکارآمدی که واقعیت را تحریف می‌کنند و شما به آن اعتقاد دارید. مثلا معتقد هستید همه مردها شبیه بهم هستند، یا باور دارید همیشه بدشانس هستید و … . برای آشنایی با خطاهای شناختی مقاله افکاری که حال مار را خراب می‌کند (افکار نا کارآمد و خطاهای شناختی در رابطه) را بخوانید تا متوجه بلایی که این افکار بر سر شما و رابطه‌تان می‌آورد بشوید. مهم‌ترین خطاهای شناختی که مربوط به موضوع مقاله حاضر ما باشد و منجر به این شود که بدون دلیل به همسرتان و روابطش با همکارهایش حساس شوید فیلتر منفی، برچسب زدن، تفکر سیاه و سفید و تعمیم افراطی است. مثلا اگر گرفتار تعمیم افراطی باشید، وقتی شوهر یکی از دوستانتان با همکارهایش روابط خارج از چهارچوب داشته باشد شما خطای او را به همه مردها و قطعا به همسرتان هم تعمیم می‌دهید بدون اینکه هیچ نشانه‌ای در رفتارش وجود داشته باشد.

درگیر تله روانشناسی هستید؟

یکی دیگر از موارد بسیار مهم که باعث می‌شود شما بدون وجود نشانه به روابط شوهرتان و همکارهای خانمش حساس شوید وجود تله‌های روانشناسی است. تله‌ها یا طرح‌واره‌های روانشناسی به زبان بسیار ساده یک عینک روی چشم‌های شما هستند که دنیا را از پشت آن می‌بینید. گاهی این عینک‌ها منجر به سازگاری شما با محیط خواهند شد مانند عینک خوشبینی، امیدواری، اعتماد به نفس و … . گاهی عینک‌های شما طرح‌واره‌های ناسازگاری هستند که شما را در چرخه‌های معیوب و تکراری می‌اندازد، مانند بی اعتمادی، کمبود محبت، استحقاق و … برای آشنایی بیشتر و دقیق‌تر با طرح‌واره‌های روانشناسی مقاله‌های طرحواره چیست؟ (انواع طرحواره‌های ناسازگار کدام‌اند و چگونه باید آنها را درمان کرد؟) و طرحواره درمانی (درمان طرحواره ها و تله های زندگی) را بخوانید. مهم‌ترین طرح‌واره‌ای که ممکن است درگیر آن باشید طرح‌واره بی اعتمادی است این طرح‌واره باعث می‌شود شما تقریبا با هیچ روشی اعتمادتان به همسرتان جلب نشود و نه تنها در محل کار بلکه در سایر ابعاد زندگی نیز توان اعتماد به او را نداشته باشید که این یعنی یکی از مهم‌ترین پایه‌های اساسی رابطه شما دائم در حال لرزش است.

 

منبع : مکتوب نامه |
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان

    ارسال دیدگاه

    اخبار روز سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان
      پربازدیدترین