مرغ گشنیزی | طرز تهیه مرغ گشتیزی

طرز تهیه مرغ گشنیزی به روش اقتصادی فقط تو 1 ساعت | امشب شام چی بپزم؟

در ادامه با سایت قاب امروز همراه شوید با آموزش مرغ گشنیزی خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه مرغ گشنیزی به روش اقتصادی فقط تو 1 ساعت | امشب شام چی بپزم؟
| کد مطلب: ۲۱۳۴
لینک کوتاه کپی شد

خبرنگار شایلین بهبودی:

مرغ گشنیزی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که طعمی متفاوت و متنوع دارد، برای درست کردن این نوع مرغ خوش طعم از گشنیز استفاده می‌شود که عطر و طعمی فوق العاده دارد و خیلی راحت درست می‌شود، مرغ گشنیزی برای پذیرایی بسیار مناسب و شیک است.

مرغ گشنیزی

مواد لازم

ران درسته مرغ۲ عدد

گشنیز خرد شده نیم کیلو

رب آلوچه یا انار ۱ قاشق غذا خوری

آلو ۱ فنجان

پیاز رنده شده ۱ عدد

زعفران دم‌کرده غلیظ به مقدار دلخواه

عصاره مرغ به مقدار لازم

ادویه کاری و نمک به مقدار لازم

فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

سیر ۳ حبه

برنج به مقدار کافی

زعفران دم‌کرده غلیظ برای تزئین برنج به مقدار دلخواه

زرشک تفت داده شده برای تزئین برنج به مقدار دلخواه

نعناع و ریحان و گشنیز تازه برای تزئین مرغ به مقدار لازم

طرز تهیه مرغ گشنیزی

مرحله ۱: شستن و خشک کردن تکه‌های مرغ

ابتدا مرغ را که به دلخواه خودتان می‌توانید از ران یا سینه مرغ استفاده کنید تمیز بشورید، در سبد بگذارید تا آب اضافی آن خارج شود، بعد مرغ را با یک پارچه تمیز خشک کنید سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود.

مرحله ۲: سرخ کردن تکه‌های مرغ

سپس مرغ‌ها را در تابه با روغن داغ تفت دهید تا خوب سرخ شوند، نمک و زردچوبه را به مرغ‌ها اضافه کنید تا رنگ زردچوبه باز شود و مرغ‌ها طلایی رنگ شوند، وقتی یک طرف مرغ‌ها سرخ شد آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر هم سرخ و طلایی رنگ شود.

مرحله ۳: شستن پیاز و رنده کردن آن

بعد از این که مرغ‌ها خوب سرخ ‌شدند آن‌ها را از تابه بیرون بیاورید و در ظرف دیگری قرار دهید، سپس پیاز را پوست بگیرید، تمیز بشورید، با رنده ریز یا درشت رنده کنید، سپس در همان تابه یا یک تابه دیگر مقداری روغن بریزید و حرارت ملایم قرار دهید.

مرغ گشنیزی

مرحله ۴: تفت دادن پیازها و سیر رنده شده

وقتی روغن داغ شد، پیازها را در تابه بریزید، تفت دهید تا سبک شوند بعد مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کنید، کمی تفت دهید تا رنگ باز کند و پیازها طلایی رنگ شوند، سپس پوست چند حبه سیر را بگیرید، با رنده ریز رنده کنید، به پیازها اضافه کنید و تفت ‌دهید.

مرحله ۵: خرد کردن گشنیزها و تفت دادن آن‌ها

وقتی عطر سیرها پخش شد سپس گشنیز‌ها را که از قبل تمیز شسته‌اید و آب آن‌ها رفته و خشک شده‌اند، را خیلی ریز خرد کنید، در تابه بریزید و همراه با پیازها و سیرها تفت دهید تا عطر گشنیز پخش شود لازم نیست گشنیزها در روغن خیلی زیاد تفت داده شوند.

مرحله ۶: اضافه کردن کره و آلو به مواد داخل تابه

بعد از آن مقداری کره به مواد اضافه کنید، هم بزنید تا کره ذوب شود، با همه مواد خوب مخلوط شود و به خورد آن‌ها برود، طوری که عطر و طعم آن در مواد پخش شود سپس مقداری آلو را با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان که از قبل در آب خیس کرده‌اید در تابه بریزید.

مرحله ۷: اضافه کردن آلو و رب آلوچه به مواد

آلوها را با بقیه مواد کمی تفت دهید، مقدار آلوها بستگی به ذائقه خودتان دارد، می‌توانید به دلخواه آلوهای کمتر یا بیشتری در مواد بریزید سپس مقداری رب آلوچه به مواد اضافه کنید، کمی تفت دهید تا عطر و طعم رب آلوچه به خورد مواد برود.

مرحله ۸: اضافه کردن عصاره مرغ و ادویه‌ها به مواد

سپس مقداری عصاره مرغ به مواد اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با مرغ‌ها مخلوط شود بعد مقداری نمک و با توجه به ذائقه خودتان کمی پودر کاری و فلفل سیاه به مرغ‌ها اضافه کنید، کمی تفت دهید تا عطر فلفل و پودر کاری پخش شود و به خورد مرغ‌ها برود.

مرحله ۹: اضافه کردن آب به مرغ‌ها و پختن آن‌ها

بعد مقداری آب روی مواد بریزید، همه مواد را با هم مخلوط کنید سپس در ظرف را ببندید و اجازه دهید مرغ‌ها به مدت تقریباً یک ساعت و نیم روی حرارت ملایم بپزند تا خوب مغز پخت شوند، به طوری که بافت آن‌ها کاملا نرم شود و آلوها بپزند.

مرحله ۱۰: دم کردن زعفران

در این فاصله مقداری زعفران را در یک ظرف کوچک بریزید کمی آب جوش به آن اضافه کنید، بگذارید تا زعفران دم بکشد و غلیظ شود مقدار زعفران بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد، هرچه مقدار زعفران بیشتر باشد در نهایت طعم مرغ بهتر می‌شود.

مرحله ۱۱: اضافه کردن زعفران دم‌کرده به مرغ‌ها

در اواخر پخت مرغ، در ظرف را بردارید زعفران دم کرده غلیظ را به آن اضافه کنید، هم بزنید تا رنگ، عطر و طعم زعفران در مواد پخش شود و به خورد مرغ‌ها برود، سپس دوباره در ظرف را ببندید، اجازه دهید تا مرغ‌ها چند دقیقه دیگر بپزند و زعفرانی شوند.

مرحله ۱۲: ریختن برنج در ظرف مناسب

وقتی که مرغ‌ها خوب پختند و آماده شدند ظرف را از روی حرارت بردارید، کنار بگذارید تا کمی از حرارت اولیه آن کم شود، سپس برنج‌ که از قبل خیس کرده‌اید و همزمان با پخت مرغ‌ها، برنج را هم پخته‌اید و دم کشیده است، داخل ظرف مناسب بریزید.

مرغ گشنیزی

مرحله ۱۳: تزئین برنج با زعفران و زرشک

سپس برنج را با مقداری زعفران دم کرده غلیظ تزئین کنید، برای تزئین برنج می‌توانید از مقداری زرشک تفت داده شده که از قبل آماده کرده‌اید استفاده کنید، اگر می‌خواهید طعم زرشک، ملس شود مقداری شکر به روغن آن اضافه کنید، بعد با هم مخلوط کنید.

مرحله ۱۴: تزئین مرغ و سرو آن

بعد از آن مرغ گشنیزی را داخل ظرف مناسب بریزید، با چند برگ نعناع، گشنیز و ریحان تازه مرغ را تزئین کنید سپس این غذای خوش طعم و عطر را برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با برنج زعفرانی، ته دیگ، سالاد، ترشی، انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

منبع : آخرین خبر |
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان

    ارسال دیدگاه

    اخبار روز سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان
      پربازدیدترین