پیراشکی گوشت | طرز تهیه پیراشکی گوشت

طرز تهیه پیراشکی گوشت بدون فر با سس مخصوص | امشب شام چی بپزم؟

پیراشکی گوشت یکی از غذاهای مدرن و لذیذ است. غذایی که جلوه‌ای متفاوت به سفره شما می‌دهد و به علاوه بسیار مورد علاقه بچه‌ها است. با ستاره همراه باشید تا با طرز تهیه پیراشکی گوشت، این غذای خوشمزه با دو دستور مختلف در فر و بدون فر آشنا شوید.

طرز تهیه پیراشکی گوشت بدون فر با سس مخصوص | امشب شام چی بپزم؟
| کد مطلب: ۱۸۴۴
لینک کوتاه کپی شد

خبرنگار شایلین بهبودی:

پیراشکی گوشت یک فینگرفود سالم و مقوی است. شما می‌توانید از پیراشکی در مهمانی‌ها و جشن تولدها استفاده کنید. به علاوه در درست کردن پیراشکی دست شما باز است و با کمی چاشنی خلاقیت می‌توانید مزه‌هایی متفاوت و به یادماندنی خلق کنید. استفاده از انواع ادویه‌جات و یا سبزیجات باعث طبخ پیراشکی‌هایی با ظاهر یکسان و مزه‌هایی متفاوت خواهد بود. در اینجا دو دستور پخت مختلف را آورده‌ایم که یکی در فر و دیگری در روغن درست می‌شود. با ستاره همراه باشید تا با هم فوت و فن‌های تهیه این غذای دلچسب و خوشمزه را ببینیم.

درست کردن پیراشکی گوشت چه در فر و چه به صورت سرخ شده در روغن، دو مرحله دارد. اول درست کردن مواد میانی و دوم تهیه خمیر پیراشکی، که در ادامه توضیحات آن را می‌بینیم.

مواد میانی لازم برای تهیه پیراشکی گوشت در فر

برای تهیه یک پیراشکی گوشت خوشمزه با طعمی به یادماندنی، این مواد را آماده کنید:

گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم

پیاز متوسط ۱ عدد

قارچ ۲۰۰ گرم

فلفل دلمه ای ۱ عدد

پنیر پیتزا به اندازه دلخواه

رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل به اندازه دلخواه

روغن مخصوص سرخ کردنی به اندازه کافی

طرز تهیه پیراشکی گوشت

درون یک ماهیتابه مناسب مقداری روغن بریزید و صبر کنید تا کاملا داغ شود، در این فاصله، پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. پیازهای رنده شده را در روغن بریزید و صبر کنید تا کمی سبک و طلایی شوند. سپس گوشت را به پیاز اضافه کنید و بگذارید مزه گوشت و پیاز کاملا با هم ترکیب شده و سرخ شوند.

حالا قارچ را به اندازه‌های دلخواه ریز کنید و با کمی آبلیمو حرارت دهید تا آب اضافی آن خارج شود. به علاوه این کار باعث می‌شود تا رنگ قارچ‌ها، ضمن پخت، سفید بماند و جلوه بهتری داشته باشد. در این مرحله، فلفل دلمه‌ای را هم ریز کنید و همراه قارچ‌ها، به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید. حالا موقع اضافه کردن رب، نمک و سایر ادویه‌جات است.

پیراشکی گوشت

برخی ترجیح می‌دهند فقط کمی زردچوبه و فلفل به مواد میانی پیراشکی گوشت اضافه کنند. اما باید بدانید که شما می‌توانید انتخاب‌های متفاوت‌تری هم داشته باشید. مثلا اضافه کردن مقداری پودر آویشن یا پودر سیر، مزه کاملا متفاوتی ایجاد می‌کند. زیره سیاه یا سبز، دارچین، زنجبیل و… هم گزینه‌هایی است که می‌توانید بدون نگرانی امتحان کنید. این موضوع کاملا ذائقه‌ای است و شاید با چند تجربه متفاوت متوجه شوید که کدام مزه بیشتر مورد علاقه شما و مهمانانتان است.

خب، مرحله اول کار به پایان رسیده، زیر اجاق را خاموش کنید و بگذارید مواد سرد شوند. حالا باید به سراغ درست کردن خمیر پیراشکی برویم.

روش‌های متفاوتی برای درست کردن خمیر پیراشکی وجود دارد. البته یک راه آسان این است که از خمیر پیتزاهای آماده استفاده کنید و یا مقداری خمیر آماده از نزدیک‌ترین نانوایی محل خریداری کنید. اما اگر قصد دارید تا با سلیقه خودتان خمیر پیراشکی را آماده کنید، دستوری که در ادامه خواهد آمد، یک خمیر پیراشکی بسیار ترد و خوشمزه به شما می‌دهد.

مواد لازم جهت تهیه خمیر پیراشکی

آرد به میزان لازم

مایه خمیر ۱.۵ قاشق غذاخوری

تخم مرغ ۳ عدد

شکر یک قاشق غذاخوری

آب ولرم نصف پیمانه

روغن به مقدار لازم

ابتدا مایه خمیر را در نصف پیمانه آب ولرم حل کنید و شکر را به آن بیفزایید. بهتر است ظرف را در جای نسبتا گرمی قرار دهید و کمی صبر کنید. بعد از چند دقیقه خواهید دید که مایه خمیر به اصطلاح عمل آمده و پف می‌کند.

در این مرحله، تخم مرغ ها، روغن و نمک را به مایه خمیر اضافه کنید. حالا موقع اضافه کردن آرد است. آرد را به آرامی اضافه کنید و همزمان با دستان خود، مخلوط حاصل را هم بزنید. اضافه کردن آرد باید تا جایی ادامه پیدا کند که خمیر به دستان شما نچسبد.

حدود ۱۵ دقیقه خمیر آماده شده را ورز دهید و پس از آن خمیر پیراشکی را داخل یک ظرف فلزی که قبلا کف آن را کمی چرب کرده‌اید، قرار دهید. روی آن کمی آرد بپاشید، روی ظرف را بپوشانید و آن را به مدت نیم ساعت در محیطی نسبتا گرم قرار دهید تا خمیر عمل بیاید.

پس از گذشتن زمان استراحت خمیر، مقداری از خمیر حجیم شده را برداشته و با وردنه روی سطحی که قبلا آرد‌ پاشی کرده‌اید، پهن کنید. بهتر است قطر خمیر پهن شده نیم سانت و یا کمتر از آن باشد. حالا به مرحله هیجان‌انگیز پیچیدن پیراشکی‌ها رسیده‌ایم. برای این کار روش‌های متفاوتی وجود دارد. یکی از متداول‌ترین روش‌ها این است که با یک قالب مشخص، دایره‌هایی هم اندازه از خمیر پهن شده دربیاورید. سپس به اندازه یک قاشق از مواد میانی پیراشکی گوشت را داخل خمیر قرار داده و دو طرف خمیر را روی هم بیاورید و به کمک پره‌های چنگال، لبه‌های خمیر را به هم فشار دهید تا مواد میانی بیرون نریزد.

پیراشکی گوشت بدون فر

یک روش دیگر این است که شبیه تهیه کوفته تبریزی عمل کنید. در این حالت می‌توانید خمیر پیراشکی و مواد میانی آن را به صورت یک توپ کوچک گرد کنید. این مورد هم کاملا به سلیقه  و ابتکار عمل شما بستگی دارد و هیچ محدودیتی در کار نیست. فقط باید مراقب باشید که موقع سرخ کردن، مواد داخل پیراشکی بیرون نریزد.

بهتر است برای سرخ کردن پیراشکی‌ها، یک ماهیتابه با دیواره‌های بلند انتخاب کنید تا روغن حجم بیشتری از پیراشکی‌ها را در بر گیرد. اجازه دهید روغن کاملا داغ شود. سپس پیراشکی‌ها را داخل روغن بریزید و صبر کنید تا دو طرف آن‌ها کاملا طلایی شود.

برای گرفتن روغن اضافی پیراشکی‌های می‌توانید پس از بیرون آورن از روغن، آن‌ها را داخل یک آبکش فلزی قرار دهید و یا آن‌ها را روی یک  دستمال کاغذی قرار دهید. اگر می‌خواهید پیراشکی‌های نرم‌تری داشته باشید، توصیه می‌کنیم پس از گرفتن روغن اضافی، پیراشکی‌ها را داخل یک ظرف فلزی در بسته قرار دهید.

 

منبع : سایت ستاره |
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان

    ارسال دیدگاه

    اخبار روز سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان
      پربازدیدترین