یارانه نقدی | یارانه نقدی جدید | یارانه نقدی ۱۴۰۲

یارانه نقدی حذف می شود؟ | دستور جدید دولت برای حذف یارانه نقدی این دهک ها

طرحی جدید در راستای کاهش تنش آبی در مجموعه وزارت نیرو مطرح شده که بر اساس آن یارانه آب مالکان بیش از یک واحد مسکونی حذف می‌شود.

یارانه نقدی حذف می شود؟ | دستور جدید دولت برای حذف یارانه نقدی این دهک ها
| کد مطلب: ۹۸۲
لینک کوتاه کپی شد

همزمان با انتشار خبر تغییر شیوه دهک‌بندی خانوار، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر افزایش مبلغ یارانه نقدی هم مطرح شد. اما حالا سخنگوی دولت تمام این احتمالات را رد کرده است.یارانه نقدی راهکاری برای کمک به هزینه معیشتی مردم به حساب می آید . هنگام پرداخت یارانه نقدی نه تنها درآمد سرپرست خانوار محاسبه می شود بلکه درامد اعضای خانواده را هم مورد برسی قرار می دهند . یارانه نقدی از نیمه اول شهریور برای ۵ دهک اول افزایش میباید . محاسبه دهک بندی جدید یارانه نقدی اعلام شده است . در ادامه اخرین خبر از یارانه نقدی را بخوانید .

طرحی جدید در راستای کاهش تنش آبی در مجموعه وزارت نیرو مطرح شده که بر اساس آن یارانه آب مالکان بیش از یک واحد مسکونی حذف می‌شود.

حذف یارانه آب و برق مشترکان پرمصرف در سالهای اخیر بسیار مورد طرح و بررسی قرار گرفته و بر اساس قوانین بودجه سنواتی و مصوبات هیئت وزیران، تعرفه‌های پلکانی به‌گونه‌ای اصلاح شده که مشترکان بسیار پرمصرف، هزینه تمام شده آب و برق را بپردازند و یارانه مشترکان پرمصرف نیز نسبت به گذشته کاهش یابد.

اما اخیرا طرحی جدید در راستای کاهش تنش آبی در مجموعه وزارت نیرو مطرح شده که بر اساس آن یارانه آب مالکان بیش از یک واحد مسکونی حذف می‌شود.

اگرچه پیگیری‌ها نشان می‌دهد این طرح هنوز به مرحله تصویب نرسیده و در مرحله تدوین است و جزئیات آن نهایی نشده، اما تصویب و اجرایی شدن آن در آینده‌ای نزدیک، در دستور کار قرار گرفته است.

هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این خصوص گفت: عملیاتی‌کردن مصوبات کارگروه‌های استانی سازگاری با کم‌آبی، استفاده از ظرفیت‌های قانونی بودجه ۱۴۰۲ به منظور تخصیص آب فرآیندی صنایع، الزام مجتمع‌های بزرگ به بازچرخانی آب خاکستری و آب باران، اصلاح نظام تعرفه‌گذاری در چارچوب مدیریت بهینه مصرف آب و حذف یارانه آب برای مالکانِ با بیش از یک واحد مسکونی از مهم‌ترین راهکارهای رفع چالش‌های صنعت آب و فاضلاب است.

یارانه نقدیافزایش مبلغ یارانه نقدی 

افزون بر اینکه تصمیم گرفته شده تا شیوه دهک‌بندی خانوار تغییر کند، پیشتر اخباری منتشر شد که حاکی از آن بود که قرار است به تعداد افرادی که یارانه تشویقی می‌گیرند، اضافه شود. تا کنون دهک‌های اول تا پنجم مشمول یارانه تشویقی بودند اما حالا دهک‌های ششم و هفتم هم به این فهرست اضافه شده‌اند و بدین ترتیب در مجموع این یارانه به دست 61 میلیون نفر از یارانه‌بگیران می‌رسد.

هم‌اکنون دهک‌های اول تا سوم که از درآمد کمتری برخوردارند، 400 هزار تومان به‌ازای هر نفر به‌عنوان یارانه دریافت می‌کنند و اگر قرار باشد 200 هزار تومان را برای خرید کالا در قالب طرح کالابرگ صرف کنند، 120 هزار تومان به آنها اختصاص می‌یابد که در مجموع می‌شود 520 هزار تومان.

دهک‌های چهارم تا هفتم اما یارانه 300 هزار تومانی به دستشان می‌رسد، با احتساب 120 هزار تومانی که قرار است به‌عنوان یارانه تشویقی به آنها اختصاص پیدا کند، 420 هزار تومان به‌ازای هر یک نفر عضو خانواده به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

البته در حالی دولت به دنبال تشویق مردم به استفاده از کالابرگ است که کارشناسان می‌گویند دلیل آن کسری بودجه هنگفت بوده و نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهند که مردم بیشتر راغب به استفاده از یارانه نقدی هستند نه گرفتن اعتبار برای خرید کالا.

به هر حال، دولت استفاده از کالابرگ را اختیاری اعلام کرده و 11 قلم را نیز در سبد کالا قرار داده است. این کالاها شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارونی و قند‌و‌شکر می‌شوند. مشمولان این طرح هم می‌توانند اعتباری که در اختیارشان قرار می‌گیرد صرف خرید یک کالا یا چند کالا کنند.

یارانه نقدیمشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اضافه شدن دهک‌های ششم و هفتم به طرح کالابرگ الکترونیکی خبر داد و گفت: با اضافه شدن بیش از ۱۳ میلیون نفر به مشمولان این طرح، در حال حاضر جمعیت تحت پوشش طرح کالابرگ الکترونیک به ۶۱ میلیون نفر رسید.

استعلام یارانه نقدی با کد ملی

یحیوی مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی برای دهک ششم و هفتم جامعه اظهار کرد: طرح کالا برگ الکترونیکی که از خرداد ماه امسال شروع شد در ۶ فاز توسعه پیدا کرد.

وی افزود: طرح کالابرگ الکترونیک در راستای سیاست‌های رفاهی دولت است که یک سبد ۱۱ قلمی شامل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد منطبق با نظر انستیتو تغذیه ایران را تأمین می‌کند.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی متذکر شد: استفاده از این طرح، کاملاً اختیاری است و افراد هم می‌توانند یارانه خود را به صورت کالابرگی استفاده کنند و هم می‌توانند یارانه خود را طبق روال گذشته به صورت نقدی برداشت کنند.

یحیوی ادامه داد: کلیه خانوارهای مشمول این طرح، برای اطلاع از فروشگاه‌های متصل به سامانه و گرفتن باقی مانده اعتبار خود می‌توانند از شبکه ملی اعتبار «شما» استفاده کنند و یا اینکه با کد دستوری * ۵۰۰* ۱۴۶۳ # تماس بگیرند.

وی یادآور شد: در خردادماه که این طرح شروع شد نزدیک ۲۰ هزار ترمینال در سطح کشور به شبکه متصل بودند اما در حال حاضر بیش از ۱۴۵ هزار ترمینال در کشور فعال هستند و حدود ۱۳۲ هزار فروشگاه خرد (سوپرمارکت‌های محلی) و ۱۳ هزار فروشگاه زنجیره‌ای نیز متصل هستند. ما همچنین در فروشگاه‌های اینترنتی هم زیرساخت‌ها را آماده کردیم و الان فروشگاه‌های اینترنتی هم متصل شدند.

یارانه نقدیمشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اضافه شدن دهک‌های ششم و هفتم به این طرح خبر داد و گفت: با اضافه شدن بیش از ۱۳ میلیون نفر (۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در بعد خانوار) به مشمولان این طرح، در حال حاضر جمعیت تحت پوشش طرح کالابرگ الکترونیک به ۶۱ میلیون نفر رسید.

وی ادامه داد: در حال حاضر دهک ششم و هفتم می‌توانند به فروشگاه‌های متصل مراجعه کنند و خرید ۱۱ قلم را انجام دهند. افراد می‌توانند ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خودشان را به صورت کالابرگی خرید کنند و از مشوق دولت برای این کار به مبلغ ۱۲۰ هزار تومان بهره مند شوند و با الباقی یارانه هم می‌توانند مجددا خرید کرده و یا به صورت نقدی برداشت کنند.

یحیوی گفت: این ۱۱ قلم شامل شیر کم چرب، پنیر، ماست کم چرب، تخم مرغ، گوشت سفید، روغن مایع، ماکارونی، برنج، قند و شکر، حبوبات و گوشت گوساله است و هیچ برند خاصی هم مطرح است و کاملاً آزاد است البته مبنای قیمتی ما سال ۱۴۰۱ است و ما به التفاوت را دولت پرداخت می‌کند و اگر بیشتر از این قیمت شد مازاد آن را باید خود افراد بپردازند.

منبع: اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان

    ارسال دیدگاه

    اخبار روز سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان
      پربازدیدترین