سهام عدالت | سود سهام عدالت | ارزش سهام عدالت

واگذاری سود سهام عدالت متوفیان آغاز شد | شرایط جدید واریز سود سهام عدالت متوفیان به وراث

آمارهای رسمی نشان می‌دهد از ابتدای تخصیص سهام عدالت به عموم مردم در سال 1384 تا کنون، بیش از سه میلیون و 700 هزار سهامدار سهام عدالت فوت کرده‌اند. طی این سال‌ها وضعیت انتقال این سهام به وراث متوفیان بلاتکلیف مانده بود اما به‌تازگی، سازمان بورس زیرساخت‌های لازم برای تعیین تکلیف انتقال سهام سهام عدالت متوفیان را فراهم کرده است.

واگذاری سود سهام عدالت متوفیان آغاز شد | شرایط جدید واریز سود سهام عدالت متوفیان به وراث
| کد مطلب: ۱۰۱۷
لینک کوتاه کپی شد

سود سهام عدالت هر سال برای دارندگان سهام عدالت واریز می‌شود و معمولاً در اواخر سال انجام می‌شود. میزان سود سهام عدالت برای دارندگان سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی با دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی متفاوت است. در سال ۱۴۰۱، سود سهام عدالت در دو مرحله واریز شد و مبلغ واریزی برای دارندگان سهام یک میلیون تومانی و ۵۰۰ هزار تومانی متفاوت بود. در سال ۱۴۰۲، فرآیند پرداخت سود سهام عدالت مشابه سال گذشته خواهد بود و احتمالاً مرحله اول پرداخت سود سهام در ماه آذر انجام خواهد شد. درباره مبلغ سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۲ ذکر شده است که مشابه سال قبل خواهد بود.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد از ابتدای تخصیص سهام عدالت به عموم مردم در سال 1384 تا کنون، بیش از سه میلیون و 700 هزار سهامدار سهام عدالت فوت کرده‌اند. طی این سال‌ها وضعیت انتقال این سهام به وراث متوفیان بلاتکلیف مانده بود اما به‌تازگی، سازمان بورس زیرساخت‌های لازم برای تعیین تکلیف انتقال سهام سهام عدالت متوفیان را فراهم کرده است.

طی روزهای اخیر، سازمان بورس و اوراق بهادار از سامانه میراث به‌عنوان درگاه نقل و انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث آنها رونمایی کرده است. به گفته مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، دستگاه‌های مختلف به این سازمان کمک کرده‌اند تا به صورت الکترونیک بتوان سهام عدالت متوفیان را بدون دریافت کارمزد، به وراث آنها انتقال داد. بر این اساس فقط لازم است یکی از وراث با مدارک لازم به یکی از کارگزاری ها مراجعه کند.

سازمان بورس در درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه به نشانی https://ddn.csdiran.ir، فهرست کاملی از کارگزاری‌های عامل در این طرح را منتشر کرده است. در همین حال، این درگاه، با انتشار یک جدول زمان‌بندی، اعلام کرده است که وراث متوفیان کدام سال‌ها باید در چه تاریخی برای تشکیل پرونده اقدام کنند.

گام به گام انتقال سهام عدالت متوفیان

اولین قدم برای ورود به مسیر انتقال سهام عدالت متوفیان، انجام انحصار وراثت و داشتن برگه معتبر و رسمی آن است. در ادامه این مسیر، باید مشخص شود که آیا زمان تشکیل پرونده متوفی فرار سیده است یا خیر. برای این کار، یکی از وراثی که سجامی شده است باید با ورود به درگاه ذی‌نفعان بازار سرمایه، کد ملی، تاریخ تولد و تاریخ فوت متوفی را در بخش «استعلام نوبت پرونده قهری» در درگاه یکپارچه ذی‌نفعان، وارد کند.

در صورتی که زمان تشکیل پرونده تایید شده باشد، متقاضی باید با مراجعه به یکی از دفاتر کارگزاری‌های منتخب نسبت به ارائه یک سری مدارک اقدام کند. همان‌طور که اشاره شد، سازمان بورس در جدولی مشخص کرده است که وراث متوفیان کدام سال‌ها در چه تاریخی برای تشکیل پرونده اقدام کنند.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده انتقال سهام عدالت متوفیان

آن طور که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرده است، متقاضی باید در زمان مراجعه به کارگزاری، تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی، اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت و اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی را به همراه داشته باشد.

البته بر اساس اعلام سمات، رسید متقاضی کارت ملی و یا گواهی شماره ملی ممهور به مهر سازمان ثبت احوال می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد. همچنین اگر متوفی دارای وصیت‌نامه رسمی باشد که در گواهی حصر وراثت نیز به آن اشاره شده است، ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت نامه هم ضروری است.

در همین حال جدول زمان‌بندی مراجعه متقاضیان هم منتشر شده و طبق آن وراث متوفیان سال 84 تا 1400 باید براساس تاریخ های اعلامی، وارد درگاه ذی‌نفعان بازار سرمایه شوند و نسبت به تعیین وضعیت زمان تشکیل پرونده برای آغاز فرایند انتقال سهام اقدام کنند.

گفتنی است شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، اسامی ۴۴ کارگزاری منتخب انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث را منتشر کرده است تا متقاضیان بتوانند بعد از مشخص‌شدن زمان تشکیل پرونده برای نهایی کردن درخواست خود، سایر فرایندهای انتقال را ادامه دهند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده، شرکت‌های کارگزاری «بانک ملی، بانک سامان، بانک صادرات، بانک ملت، بانک آینده، بانک کارآفرین، معاملات آرتان، توسعه فردا، آتیه، سهام پژوهان، دانایان پارس، آبتین استاک، توسعه اندیشه دانا، آرمان تدبیر نقش جهان، شاخص سهام، انصار، بانک خاورمیانه، سهم آشنا، ساوآفرین، سرمایه‌گذاری ملی، بانک سپه، آراد ایرانیان، فارابی، هامرز، آسمان، نماد شاهدان، آگاه، مبین سرمایه، مفید، نهایت‌نگر، پارسیان، پویان، هوشمند رابین، شهر، تدبیرگران فردا، کاریزما، اندیشه و بینش پیشرو، بازار سهام، ملل پویا، آرمون بورس، آپادانا، اقتصاد بیدار و کالای خاورمیانه» به عنوان کارگزاری‌های منتخب برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث انتخاب شده‌اند که وراث باید بعد از مراجعه به درگاه ذی‌نفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir و مشخص شدن زمان تشکیل پرونده برای آغاز فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث اقدام کنند. گفتنی است؛ در مراحل بعدی سایر شرکت‌های کارگزاری به این پروژه ملی اضافه خواهند شد.

سهام عدالتبیش از ۴۹ میلیون نفر در کشور مشمول دریافت سود سهام عدالت هستند. هنوز مبلغ سود سهام عدالت در سال جاری که مربوط به سال ۱۴۰۱ خواهد بود مشخص نشده است.

با توجه به صحبت رییس سازمان بورس مبنی بر اینکه احتمالا پرداخت سود سهام عدالت در تاریخ‌های مشابه سال گذشته انجام می‌شود، اواخر آذرماه باید منتظر واریز مرحله اول و روزهای پایانی اسفند شاهد پرداخت مرحله دوم باشیم.

به گزارش ایسنا، اخیرا مجید عشقی ـ رییس سازمان بورس - درباره نحوه و جزئیات پرداخت سود سهام عدالت گفته است درخصوص سود سهام عدالت با توجه به اینکه شرکت‌ها به صورت تدریجی این کار را انجام می‌دهند اختلاف چند ماهه را شاهد هستیم و هنوز نهایی نشده است، اما احتمالا در تاریخ‌های مشابه سال گذشته، سود سهام عدالت پرداخت خواهد شد.

سود سهام عدالت دو میلیونی کلاه برداری است

در چند روز گذشته پیامکی برای برخی از مردم ارسال شده که برای ثبت‌نام سهام عدالت ثبت نام کنند و در این پیامک گفته می‌شود سود دو میلیون و ۲۹۰ هزار تومانی برای ثبت‌نام‌کنندگان واریز می‌شود. اما ماجرا چیست

پیامک ثبت نام سهام عدالت یک نوع کلاهبرداری جدید است. چون تا این لحظه هیچ خبری از ثبت نام سهام عدالت برای افراد منتشر نشده است و دولت فعلا هیچ برنامه‌ای برای تخصیص سهام عدالت جدید به مردم ندارد.

از طرف دیگر اگر اولویتی برای ثبت نام سهام عدالت وجود داشته باشد با افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی است و نه دیگران. این در حالی است که در پیامک ثبت نام سهام عدالت اینگونه ادعا شده که همه افراد می‌توانند ثبت نام کنند و سایت برای همه گروه‌ها باز است.

در متنی که برای افراد ارسال شده آمده: «سایت سهام عدالت که امروز توی اخبار اعلام کردن، حتما برید ثبت نام کنید. به هر چی دوست و آشنا دارید بفرستید. تا ۱۲ فردا ظهر سایت بازه.» پس از آن هم آدرسی را برای ثبت نام اعلام کرده‌اند که کاملا اشتباه است.

آدرس درست سامانه ثبت نام سهام عدالت samanese.ir است اما در این پیامک سامانه دیگری معرفی شده است

کدام افراد سود سهام عدالت بیشتری می‌گیرند؟

وی همچنین درباره افرادی که تا کنون سود سهام عدالت دریافت نکردند و آیا سود آنها برای سال‌های گذشته باطل و سوخت شده، گفت: قطعا کسانی که در سامانه سهام عدالت و سجام ثبت نام کردند و شماره حساب کردند سود سنوات گذشته برای افراد واریز شده و اگر فردی در این دو سامانه ثبت نام نکرده و سود سهام عدالت را دریافت نکرده و بخواهد امروز ثبت نام کند، سود آن از سال ٩٨ و به صورت یکجا واریز خواهد شد و سود افراد سوخت نشده، محفوظ است و به محض ثبت نام واریز می‌شود.

سهام عدالتمتقاضیان محترم می‌توانند مطابق با اولویت‌بندی سازمان بورس و با در دست داشتن مدارک لازم به شعب کارگزاری مبین سرمایه مراجعه کنند و مراحل انتقال قهری سهام عدالت متوفی برای ایشان انجام شود.

مراحل انتقال به شرح ذیل است:

متقاضیان محترم می‌توانند مطابق با اولویت‌بندی سازمان بورس که در درگاه یکپارچه ذینفعان  بازار سرمایه قابل مشاهده می باشد و با در دست داشتن مدارک لازم به شعب کارگزاری مبین سرمایه مراجعه کنند تا مراحل انتقال قهری سهام عدالت متوفی برای ایشان انجام شود.

منبع:تجارت نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان

    ارسال دیدگاه

    اخبار روز سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان
      پربازدیدترین