کارت سوخت | دریافت کارت سوخت آنلاین

اگه کارت سوختتو گم کردی نگران نباش | بیا سه سوته و بدون معطلی کارت سوخت بگیر

در ادامه جزئیات جدید از دریافت کارت سوخت را بخوانید.

اگه کارت سوختتو گم کردی نگران نباش | بیا سه سوته و بدون معطلی کارت سوخت بگیر
| کد مطلب: ۵۹۸۶
لینک کوتاه کپی شد

خبرنگار شایلین بهبودی:

کارت سوخت یکی از مهم ترین کارت هایی است که دارندگان خودرو آن را در جای مخصوص نگهداری می کنند و مانند جانشان از آن حفاظت می کنند. اگر کارت سوخت شما مفقود شود، باید مدت زمان زیادی را با بنزین آزاد سر کرده و هزینه های بسیاری هم پرداخت کنید.

با این حال همین سهمیه هایی که هر ماه به حساب دارندگان کارت سوخت واریز می شود هم جواب یک ماه آن ها را نمی دهد و مجبور می شوند چند روز پایانی ماه را بنزین آزاد بزنند. البته که سهمیه بنزین در کارت های آزاد نیز کاهش پیدا کرده و سوخت گیری محدودیت دارد. بهمن ماه سال گذشته بود که اعلام شد سهمیه بنزین آزاد کارت‌های شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش پیدا کرده و میزان بنزین یارانه‌ای قابل ذخیره در کارت نیز از ۵۴۰ لیتر به ۳۶۰ لیتر رسیده است. این خبر نشان داد که رانندگان نباید بیش تر از میزان تعیین شده بنزین بزنند و در اصل برای جلوگیری از قاچاق سوخت است.

شیوه درخواست کارت سوخت قرار بود که از همین ماه ( خرداد ) به صورت اینترتی باشد تا مخاطب به راحتی کارت سوخت خود را دریافت کند؛ اما باید در مراحل بعدی به جهت پشتیبانی به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کرد تا کار به درستی انجام شود. چندی پیش، شرکت ملی پخش فرآورده‌ های نفتی اعلام کرد که تصمیم دارد روند صدور درخواست کارت سوخت را اینترنتی کند. در این طرح چه خودرو های جدید و چه خودروهای دیگر برای درخواست کارت سوخت به‌صورت اینترنتی درخواست ‌های خود را ثبت کنند.

چندی پیش اعلام شد که سهمیه سوخت تعدادی از خودروها حذف خواهد شد. ماجرا از این قرار است که خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث نمی توانند کارت سوخت دریافت کنند و یا اگر دارای کارت سوخت باشند، سهمیه آن ها حذف خواهد شد. این خبر را معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، اعلام کرد و گفت برای دریافت کارت سوخت و سهمیه، حتما باید بیمه نامه معتبر شخص ثالث داشته باشید. برای پیگیری این روند حتما باید به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کرده و اطلاعات دقیق را پیگیری کنید. پس یادتان باشد که اگر بیمه شخص ثالث نداشته باشید، درخواست کارت سوخت شما بررسی نخواهد شد.

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که هزینه دریافت کارت سوخت در سال جدید چقدر شده است. این رقم نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و درحال حاضر نرخ صدور کارت سوخت مبلغ ۱۰۰ هزار تومان است. این در حالیست که رقم صدور کارت سوخت در گذشته ۱۰ هزار تومان بوده است. آن طور که از آمار مشخص است تا کنون بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برای صدور کارت سوخت ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۲ میلیون درخواست‌ مربوط به صدور کارت سوخت المثنی بود.

افراد بسیاری وجود دارند که کارت سوخت خود را گم می کنند و نیاز دارند تا کارت جدید برایشان صادر شود. روند پیگیری کارت سوخت مفقودی مراحلی دارد که به آن اشاره می کنیم. بهترین زمان برای پیگیری کارت سوخت مفقودی، ۷۲ ساعت بعد از گم کردن آن است و باید فرد دارنده کارت با همراه داشتن مدارک شناسایی خودرو یا سند مالکیت به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کند و پرینت آخرین سوختگیری و جایگاهی که در آن بنزین زده اند را ارائه کنند.  در پرینت سوخت‌گیری، آخرین زمان و جایگاه سوختی که از کارت سوخت استفاده شده و همچنین شماره ۱۶ رقمی پشت کارت سوخت قید می‌شود. بعد از انجام این مراحل روند پیگیری کارت سوخت بررسی و رسیدگی می شود. آن طور که مشخص شد زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته کاهش پیدا کرده است.

 شاید این سوال برایتان پیش آمد که برای دریافت کارت سوخت المثنی چه مدارکی را باید همراه داشته باشیم. مالک خودرو باید حتما مدارک شناسایی همراه داشته باشد و معرفی ‌نامه از سازمان مربوطه با درج شماره ملی در آن (جهت حذف رمز) الزامی است. بیمه نامه معتبر و اصل کارت سوخت را حتما همراه داشته باشد. این اقدامات برای افرادی است که کارتشان سوخته و یا شکسته باشد و شامل حال مفقودی ها نخواهد شد.

جدول زیر به شما نشان می دهد که هر وسیله نقلیه در ماه چقدر سهمیه سوخت دریافت می کند.

سهمیه ماهانه (لیتر)

سواری شخصی- بنزینی

۶۰

سواری شخصی-دوگانه سوز

۳۰

تاکسی-بنزینی

۴۰۰

تاکسی-دوگانه سوز

۲۰۰

موتورسیکلت

۲۵

وانت کم‌مصرف-بنزینی

۲۰۰

وانت کم‌مصرف-دوگانه سوز

۶۰

وانت پرمصرف-دوگانه سوز

۱۲۰

آمبولانس

۵۰۰

 در این گزارش متوجه شدیم که درصورت گم کردن کارت سوخت چه اقدامی را باید انجام دهیم و یا اگر کارتمان دچار شکستگی شود روش گرفتن المثنی آن به چه صورتی است. مشکلات و سوالات خود در خصوص کارت سوخت را در بخش نظرات این خبر با ما در میان بگذارید. 

کارت سوختکارت سوخت بسیاری از رانندگان که بیمه شخص ثالث ندارند، قطع شده است.

مدتی است که خبر از ابطال کارت سوخت رانندگان فاقد بیمه شخص ثالث به گوش می رسد. این وعده اکنون عملی شد و کارت سوخت بسیاری از افراد باطل شده است. رانندگانی که بیمه شخص ثالث ندارند، برای جلوگیری از ابطال کارت سوخ خود، نسبت به دریافت این بیمه اقدام کنند. 

رئیس کل بیمه مرکزی با هشدار به رانندگان فاقد بیمه شخص ثالث گفت: در صورت پرداخت نشدن حق بیمه، کارت سوخت وسیله نقلیه آنها متوقف می‌شود.

علی استادهاشمی رئیس کل بیمه مرکزی، با اشاره به اختلاف نظر درباره وصول و هزینه کرد حق بیمه ۱۰ درصدی بیمه شخص ثالث به حساب وزارت بهداشت، گفت: طبق قانون افرادی که در تصادفات رانندگی دچار حادثه می‌شوند در زمان انتقال به بیمارستان، نباید هیچ وجهی پرداخت کنند، چراکه از حق بیمه آن‌ها رقمی قبلا برای استفاده از خدمات رایگان پزشکی واریز کرده اند.

وی افزود: موضوعی که وجود دارد اختلاف بین بیمه مرکزی و وزارت بهداشت بر سر پرداخت نشدن هزینه ۱۰ درصدی حق بیمه شخص ثالث است که کمیسیون بهداشت مجلس امروز به این موضوع ورود و آن را بررسی کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: امروز در کمیسیون بهداشت مجلس بحث‌های خوبی مطرح شد و ما هم گزارش مبالغی که سال‌های گذشته پرداخت کرده بودیم را به صورت شفاف ارائه کردیم. ما در بیمه مرکزی مدعی هستیم که طبق قانون عدد مشخص شده در سال‌های گذشته را پرداخت کرده ایم، دیوان محاسبات کشور هم که در این جلسه حضور داشت، ادعای ما را تأیید کرد.

استاد هاشمی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۵.۸ همت به حساب وزارت بهداشت واریز کردیم، گفت: وزارت بهداشت معتقد است که این عدد به این وزارتخانه واریز نشده است.

وی افزود: تکلیف کمیسیون بهداشت این است که این عدد به طور کامل در اختیار وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها قرار بگیرد تا آن‌ها بتوانند خدمات لازم را در اختیار بیماران سوانح رانندگی ارائه دهند. بر این اساس، مقرر شد کمیته‌ای متشکل از سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و کمیسیون بهداشت مجلس برای بررسی علت واریز نشدن حق بیمه شخص ثالث به حساب وزارت بهداشت تشکیل و با نظارت، پرداخت حق بیمه شخص ثالث را راستی آزمایی کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه متأسفانه بیش از ۸۰ درصد موتورسیکلت‌ها فاقد بیمه شخص ثالث هستند، تصریح کرد: پارسال افراد می‌توانستند یک روزه، دو روزه یا یک ماهه برای نقل و انتقالات وسیله نقلیه خود بیمه خریداری کنند که ما مانع از این کار شدیم و مدت بیمه را یک ساله کردیم. همچنین در کنار این اقدام افرادی که موتورسیکلت‌های صفر را خریداری کردند مشمول تخفیف ۲۰ درصدی بیمه شدند.

آقای استاد هاشمی ادامه داد: با همکاری پلیس راهور فراجا و موافقت وزیر اقتصاد به عنوان رئیس مجمع بیمه مرکزی برای کمک به افرادی که بیمه خریداری نکرده اند مقرر کردیم جریمه آن‌ها مشمول بخشودگی قرار بگیرد.

وی همچنین ضمن هشدار به رانندگان فاقد بیمه شخص ثالث گفت: ۲۳ هزار کارت سوخت تاکسی ماه گذشته در تهران به دلیل نداشتن بیمه شخص ثالث باطل شد؛ لذا طبق قانون بناست خودرو‌های فاقد بیمه شخص ثالث کارت سوختشان متوقف شود.

چندی پیش سیدکاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به برخی تغییرات در حوزه کارت هوشمند سوخت گفت: با توجه به الزام قانونی مجلس شورای اسلامی در بند «ح» تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ در راستای بهبود نظام توزیع بنزین و نفت و گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت مبنی بر استفاده از کارت سوخت شخصی خودرو و محدودیت در عرضه سوخت از طریق کارت جایگاه‌ها، در حال حاضر سوختگیری از طریق کارت سوخت‌های شخصی در مقایسه با گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

به گفته وی، در همین راستا تدابیری از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اتخاذ شده است که کارت‌های سوخت مورد درخواست در زمان کوتاه‌تری به دست افراد برسد که این زمان در حال حاضر نزدیک به یک ماه می‌باشد. به همین دلیل افراد فاقد کارت هوشمند سوخت جهت درخواست المثنی کارت خود به دلیل محدودیت ایجادشده در جایگاه‌ها در اسرع وقت اقدام کنند.

عزیزی با اشاره به تغییر فرآیند صدور کارت سوخت خودروهای نو شماره گفت: مالکین خودرو و موتورسیکلت‌های نو شماره لازم است جهت پیگیری روند صدور کارت خود به هریک از دفاتر پلیس + ۱۰ سراسر کشور مراجعه کنند و نسبت به ثبت درخواست اقدام کنند تا با وقفه‌ای نسبت به دریافت کارت سوخت مواجه نشوند.

وی با اشاره به اینکه خودروها و موتور سیکلت‌های فاقد بیمه امکان دریافت کارت سوخت را ندارند توضیح داد: کسانی که برای درخواست کارت سوخت خودرو و موتور اقدام می‌کنند مطابق ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث الزاماً باید دارای بیمه نامه معتبر شخص ثالث باشند در غیر این صورت برای درخواست کارت هوشمند این افراد هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.

جزئیات جدید از ابطال کارت سوخت

علاوه بر این خبری مبنی بر عدم تخصیص سهمیه سوخت به ۲۳ هزار تاکسی فاقد ب یمه شخص ثالث منتشر شده است سید کاظم عزیزی در توضیح این موضوع با اشاره به ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث، اظهار کرد: در اجرای تکلیف محوله به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مطابق این ماده قانونی، صدور کارت سوخت و تخصیص سهمیه سوخت برای وسایل نقلیه فاقد بیمه ممنوع است و در این راستا پس از اجرای موفق این طرح در بخش ناوگان گازوئیل سوز، گام اول اجرای طرح در بخش ناوگان بنزین سوز با تاکسی‌ها آغاز شد که ۲۸ هزار تاکسی درون و برون شهری فاقد بیمه شناسایی و پس از اطلاع رسانی صورت گرفته به این گروه از ناوگان، دارندگان بیش از ۵۰۰۰ تاکسی تاکنون اقدام به دریافت بیمه نامه کردند و مابقی تاکسی‌ها پس از اعمال این ماده قانونی، مشمول عدم برخورداری از سهمیه سوخت شدند.

این مقام مسؤول بر الزامی بودن دریافت بیمه نامه شخص ثالث برای همه خودروها و موتورسیکلت‌ها مطابق قانون بیمه اجباری و شرط دارا بودن بیمه نامه شخص ثالث جهت برخورداری از کارت سوخت و نیز سهمیه سوخت مطابق ماده ۴۸ این قانون، افزود: مقرر شده است تا گام دوم طرح در بخش ناوگان بنزین سوز برای وانت بارها اجرایی شود که با توجه به احصاء صورت گرفته، بیش از ۱۰ درصد این خودروها فاقد بیمه هستند که در صورت عدم اخذ بیمه نامه طی روزهای آتی، مورد اعمال ماده قانونی مذکور قرار خواهند گرفت.

این طور که به نظر می‌رسد وانت بارها در نوبت بعدی قرار دارند و به ترتیب سایر خودروها شناسایی و در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث سهمیه سوخت این خودروها قطع می‌شود اما نکته‌ای که به درستی مشخص نیست که آیا پس از دریافت بیمه نامه شخص ثالث این خودروها مجدداً می‌توانند از سهمیه سوخت برخوردار شوند یا خیر!

منبع : اقتصاد 100 |
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان

    ارسال دیدگاه

    اخبار روز سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان
      پربازدیدترین