یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی

توجه توجه؛ انتظار به سر رسید | تاریخ دقیق واریز یارانه نقدی بهمن ماه اعلام شد

جزئیات جدید از واریز یارانه نقدی را در ادامه بخوانید.

توجه توجه؛ انتظار به سر رسید | تاریخ دقیق واریز یارانه نقدی بهمن ماه اعلام شد
| کد مطلب: ۳۴۴۹
لینک کوتاه کپی شد

خبرنگار شایلین بهبودی:

تاریخ واریز یارانه ها از این ماه تغییر کرد و سازمان هدفمندسازی یارانه ها علت این تغییر زمان را انضباط بخشی به زمان پرداخت یارانه ها عنوان کرده است.

یارانه نقدی دهک‌های یک تا سه ۲۵ هر ماه و یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارهای مشمول سی ام واریز می‌شود.

تاریخ واریز یارانه ها از این ماه تغییر کرد و سازمان هدفمندسازی یارانه ها علت این تغییر زمان را انضباط بخشی به زمان پرداخت یارانه ها عنوان کرده است.

یارانه دهک‌های یک تا سه ۲۵ هر ماه و یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارهای مشمول سی ام واریز می‌شود.

در حالی که معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود، مبلغ یارانه تشویقی در طرح کالابرگ الکترونیکی که ۲۲۰ هزار تومان شده است، ۱۷ بهمن به حساب افراد واریز می‌شود، در همین روز سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، از این پس یارانه نقدی و معیشتی از بیستم به آخر ماه موکول شده است.

به این ترتیب یارانه دهک‌های یک تا سه ۲۵ هر ماه و یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارهای مشمول سی ام واریز می‌شود.

گفتنی است؛ طرح «فجرانه» با یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومان از ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ (۲۵ و ۳۰ بهمن) تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ (۲۵ و ۳۰ اردیبهشت) اجرا می‌شود.

شنیده ها حکایت از آن دارد که زمان واریز یارانه نقدی به آخر ماه موکول شده است.

یارانه نقدی، هرماه، طبق یک روال مشخص واریز می شد اما این ماه، زمان پرداخت یارانه نقدی به آخر بهمن موکول شد. 

یکی از پرسش‌های ماه‌های پایانی هر سال این است که عیدی کارکنان چقدر است؟ نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره عیدی امسال کارگران گفت، حداقل عیدی معادل ۲ ماه حقوق قانون شورای عالی کار و حداکثر ۳ تا حقوق می‌شود. بنابراین حداقل عیدی ۱۰ میلیون و ۱۶۵ هزار و ۶۸۰ تومان بوده و حداکثر ۱۵ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۸۵۲ تومان تعیین شده است؛ البته اگر کارفرمایی عیدی کارگران خود را بر اساس دو برابر حقوق آنها بپردازد و از سقف تعیین شده بالاتر باشد کار غیرقانونی نکرده است.

در حالی که معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود، مبلغ یارانه تشویقی در طرح کالابرگ الکترونیکی که ۲۲۰ هزار تومان شده است، ۱۷ بهمن به حساب افراد واریز می‌شود، در همین روز سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، از این پس یارانه نقدی و معیشتی از بیستم به آخر ماه موکول شده است. به این ترتیب یارانه دهک‌های یک تا سه ۲۵ هر ماه و یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارهای مشمول سی ام واریز می‌شود.

گفتنی است؛ طرح «فجرانه» با یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومان از ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ (۲۵ و ۳۰ بهمن) تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ (۲۵ و ۳۰ اردیبهشت) اجرا می‌شود.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران درباره مطالبات جامعه کارگری عنوان کرد، طی نامه نگاری‌های انجام شده با رئیس مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق، کانون سعی شد صدای جامعه کارگری به گوش مسئولان برسد. به عنوان مثال موضوع استاد-شاگردی با وجود اینکه نمایندگان معتقد بودند رأی نمی‌آورد در حال تصویب بود که با پیگیری جامعه کارگری در آخرین لحظات رد و از دستور کار خارج شد. البته در برخی موارد مانند افزایش سن و سابقه بازنشستگی پیگیری‌ها نتیجه‌ای در بر نداشت.

وی به گلایه گفت، اگر افزایش سن و سابقه بازنشستگی با توجه به افزایش امید به زندگی همچون کشورهای اروپایی است باید سایر فاکتورها و شاخص‌ها مانند بیمه، آموزش، بهداشت و… نیز بر اساس معیارهای این کشورها باشد. آیا روابط کار ما همچون کشورهای اروپایی است؟ آیا مبلغ پرداختی به بازنشستگان مانند آنها انجام می‌شود؟ گله مند هستیم که در موضوع افزایش سن بازنشستگی از تشکل‌های کارگری نظرسنجی نشد. دولت می‌خواهد ناترازی اقتصادی را با افزایش سن و سابقه شاغلان تراز کند در حالی که برای خروج از وضعیت فعلی صندوق تأمین اجتماعی، دولت باید بدهی خود را به این صندوق بپردازد.

وی با اشاره به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان (همت) بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد، قرار بود امسال ۷۰ همت این بدهی پرداخت شود که تا کنون اقدامی صورت نگرفته است. فراموش نشود ۷۰۰ همت بدهی که از دهه ۵۰ تا به امروز است باید با توجه به نرخ تورم به روز شود.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران همچنین به حق رأی شورای عالی کار اشاره کرد و یادآور شد، مطابق آئین نامه شورای عالی کار حضور تمام تشکل‌ها باید به صورت کارگروهی باشد که متأسفانه اینگونه نیست؛ حق رأی برای ۳ نماینده از یک تشکل در این شورا به معنی عدم اجرای عدالت است.

عضو هیأت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی سراسر کشور هم از ارسال پیش‌نویس لایحه امنیت شغلی به هیأت دولت خبر داد و گفت بعد از تصویب نهایی در این هیأت به مجلس می‌رود. این تغییرات خواسته ۳ دهه گذشته جامعه کارگری در حوزه تأمین امنیت شغلی را محقق می‌کند.

وی افزود: با برگزاری ده‌ها جلسه کارشناسی در وزارت کار پیش‌نویس نهایی این لایحه تهیه و تدوین شده است و تلاش شد که مقوله امنیت شغلی ارتقا پیدا کند. بر اساس تغییرات اگر هر قراردادی تا ۵ سال تمدید شود، این قرارداد کار به دائمی تبدیل خواهد شد.

وزیر کار گفت: طرح جدید کالابرگ به‌مدت سه‌ماه برای تثبیت قیمت‌ها آغاز شده و تفاوت این با طرح سابق این است که یارانه نقدی تشویقی به ۲۲۰ هزار تومان افزایش داشت.

سید صولت مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: طرح جدید کالابرگ به‌مدت سه‌ماه برای تثبیت قیمت‌ها آغاز شده و تفاوت این با طرح سابق این است که یارانه تشویقی به ۲۲۰ هزار تومان افزایش داشته و ۱۱ قلم کالا کدگذاری شده و به میزان وزن خرید، یارانه تشویقی داده می‌شود.

وی افزود: هم‌چنین شرط حداقل ۲۲۰ هزار خرید حذف شده و هرکس هر مقدار خرید کند، از یارانه تشویقی برخوردار خواهد شد؛ عیدی کارگران مشخص است و میزان آن معادل دو ماه حقوق دریافتی کارگر است و پرداخت خواهد شد یعنی اگر کارگری ۱۲ ماه مشغول کار بوده، معادل دو ماه حقوقش را به‌عنوان عیدی دریافت خواهد کرد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: عیدی بازنشستگان نیز طبق مصوبه هیات وزیران، ۲ میلیون و پانصد هزار تومان، برای همسر ۷۰۰ هزار تومان و به ازای هر فرزند نیز ۳۰۰ هزار تومان است که تأمین منابع صورت گرفته و پرداخت می‌شود.

سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه گفت: تغییر زمان بندی واریز یارانه نقدی برای نظم بخشی بهتر انجام شده و هیچ ارتباطی به قطع یارانه نقدی یارانه بگیران ندارد.

طیبه حسینی گفت: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته  مستمری افراد کمیته امداد و بهزیستی که از محل هدفمندی یارانه ها پرداخت می شود، بیستم هرماه به حساب افراد واریز می شود.

به گفته او، طبق جدول ۲۵ هرماه دهک های اول تا سوم و ۳۰ هرماه دهک های چهارم تا نهم یارانه نقدی خود را دریافت می‌کنند. گفتنی است دهک های اول تا سوم مشمول یارانه ۴۰۰ هزارتومان و دهک های چهارم تا نهم یارانه ۳۰۰ هزارتومانی هستند.

حسینی ادامه داد: تغییر زمان بندی واریز یارانه هیچ ارتباطی به قطع یارانه ندارد و علت این کار تنها برای نظم بخشی بهتر است.

سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه افزود: حذف یارانه برمبنای دهک بندی وزارت رفاه صورت می گیرد و خبری که روز گذشته مبنی بر تغییر زمان واریز یارانه نقدی در رسانه ها منتشر شد، هیچ ارتباطی به این موضوع ندارد.

به گفته او، وزارت رفاه رقم تشویقی فجرانه به مناسبت دهه فجر در قالب کالابرگ‌برای دهک های اول تا هفتم در نظر گرفته است.

حسینی گفت: همه یارانه بگیران قبل از واریز یارانه می توانند زودتر از موعد در قالب کالابرگ تمام یا قسمتی از یارانه خود را خرید کنند.

با تصویب مجلس، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف به حذف یارانه نقدی خانوارهای غیرمشمول و همچنین تجدیدنظر درباره افرادی شد که یارانه آن‌ها قطع شده است.

-سازمـان هدفمنـدسـازی یـارانه‌هـا با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد ، ضمن تبریک دهه مبارک فجر، به آگاهی هموطنان عزیز می‌رساند به منظور نظم بخشی هر چه بیشتر به پرداخت یارانه‌ها و مستمری‌های موضوع قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، از این ماه پرداخت‌های این سازمان براساس زمان‌بندی ذیل انجام خواهد شد.

یارانه نقدی طبق روالی معمول بیستم هر ماه واریز می شد که بر اساس اطلاعیه جدید سازمان هدفمندی این یارانه برای دهک های 4 به بعد 10 روز دیرتر و سی ام هر ماه واریز می شود.

یارانه نقدی

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، جزء ۶ بند الف تبصره هشت این لایحه را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به حذف یارانه خانوارهای غیرمشمول حمایت دولت یا تجدید نظر در مورد افرادی که یارانه آن ها قطع شده، به‌موجب آیین‌نامه‌ای که به پیشنهاد مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ظرف یک‌ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون به‌تصویب هیئت وزیران می‌رسد، اقدام نماید.

جزئیات قطع یارانه نقدی را در ادامه دنبال کنید. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است عملیات حذف در پی اجرای طرح صدک بدی در دستور کار قرار گرفته است.

سیزده سال قبل، در این روزهای خاص، یارانه‌های نقدی به تدریج جای خود را در حساب‌های پس‌انداز خانوارها باز می‌کردند. دولت محمود احمدی‌نژاد با اعلام اینکه قصد دارد یارانه‌ها را از سر اقتصاد ایران کاهش داده و اقتصاد را وارد دوره رقابتی نماید، تصمیم به حذف یارانه‌های پنهان سوخت و سایر خدمات دولتی گرفت و فهرستی بلند از اهداف را نیز اعلام کرد.

کمک به بهبود تولید، کمک به بهبود ساختار بهداشت و درمان در ایران، از بین بردن فاصله طبقاتی، کمک به اقشار فرودست و بهبود وضعیت آموزشی و ... در نهایت از آن فهرست بلندبالا، پول نقدی باقی ماند که هر ماهه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، تحت عنوان یارانه نقدی. قرار بود در پنج سال  روی بهشت را ببیند حالا اما در وضعیت بغرنجی دست و پا می‌زند که چندان هم دور از ذهن نبود. تجمیع سرمایه‌ها در ایران رخ نمی‌دهد. نرخ استهلاک در بخش تولید از نرخ تشکیل سرمایه پیشی گرفته و بخش بهداشت و درمان تنها تغییری که کرده است، خالی شدن بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از پزشک متخصص و فوق تخصص است. مهاجرت پزشکان از ایران در کنار مهاجرت پرستاران به بحرانی جدی تبدیل شده و سال‌های پس از ۱۳۸۹ نیز از سوی مقامات همین دولت دهه‌ی از دست رفته‌ی اقتصاد ایران نامیده می‌شود.

حذف یارانه نقدی عملی می شود؟

طبیعتا در این فضا نه تنها اقشار آسیب‌پذیر که در سایه تورم شدید چند ده رقمی، طبقات متوسط نیز فقیرتر از قبل شده‌اند و تنها سیاست دولت ینز پرداخت یارانه نقدی در قالب کمک هزینه به مردم است. طبق آمارهای ارائه شده از ده دهک جمعیتی در ایران بیش از ۹ دهک دریافت کننده یارانه هستند، چیزی در حدود ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار ایرانی از جمعیت نزدیک به ۸۴ میلیون نفری

حالا دولت سیزدهم نیز خیز برداشته است تا کمی از بار خود در این بخش را سبک کند . پیش از این نیز دولت حسن روحانی تلاشی گسترده برای خروج از یارانه‌های نقدی را در دستور کار قرار داد اما منتقدان دیروز وی که امروز در نهاد ریاست جمهوری خود در تلاشند این اقدام را به سرانجام برسانند، مخالفان جدی دولت یازدهم و دوازدهم برای این حرکت بودند.

در این فضا در دی ماه بر اساس آنچه دولت می‌گوید، ۶۰ هزار خانوار از فهرست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند و طبق برنامه ریزی صورت گرفته این روند ادامه خواهد داشت.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است عملیات حذف در پی اجرای طرح صدک بدی در دستور کار قرار گرفته است.

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: یارانه نقدی تا میزانی که مصوب بود و اجرا شده حتما ادامه پیدا می‌کند و تحت هیچ شرایطی یارانه نقدی حذف نخواهد شد. اما دولت یک سری سیاست‌های کمک معیشتی و تشویقی برای مردم دارد که بنا بر این است به شکلی بتواند قیمت‌ها را متعادل کند.

طبق اعلام صورت گرفته در قالب جدید بررسی دهک درآمدی برای مشخص شدن قرارگیری در فهرست یارانه‌بگیران از بعد خانواری خارج شده و حالا دولت به شکل «نفری» در حالی بررسی این موضوع است. در حقیقت جمعیت ایران به صد گروه درآمدی تقسیم می‌شوند تا در این راستا برخورداری یا عدم برخورداری آنان از یارانه برای دولت ساده‌تر از قبل باشد.

بر این اساس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان اعلام کرد که بر مبنای اجرای صدک‌بندی ۶۰ هزار خانواری که در صدک ۹۹ و ۱۰۰ قرار داشتند از دریافت یارانه حذف و ۶۰ هزار خانوار جدید دارای صدک پایین مشمول دریافت یارانه شدند.

با توجه به اینکه طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ بند (د) تبصره ۱۷ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است هر شش ماه یک بار دهک درآمدی خانوارها را به‌روزرسانی کند و براساس رفتار مالی افراد و شاخص‌های مختلف رفاهی تغییرات حاصل می‌شود، پیش‌بینی می‌شود روند ریزش فهرست یارانه‌بگیران و طبق آنچه وزارت تعاون می‌گوید، افزایش شمار آنان در آینده ادامه یابد .

نکته مهم اینجاست که در بودجه سال آینده نیز اعتبار در نظر رفته شده برای یارانه‌ها با سکری همراه است از این رو برخی تحلیلگران معتقدند که یارانه برخی افراد برای ایجاد تعادل در این فهرست باید حذف شود. طبق تصمیم اتخاذ شده در کمیسیون تلفیق رقم یارانه‌های نقدی سال اینده تغییری نخواهد کرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون اجتماعی به عنوان ناظر پیشنهاد افزایش ۳۵ درصد حقوق کارگران را داده است.

یارانه نقدی کدام خانوار در 1403 قطع می شود؟ 

ولی اسماعیلی اظهار داشت: تصمیم‌گیر نهایی در مورد افزایش حقوق کارگران برای سال آینده منوط به جلسه سه جانبه نماینده کارگران، کارفرمایان و دولت است تا در قالب شورای عالی کار مبلغ افزایش مصوب و ابلاغ شود.

وی تصریح کرد: بر اساس ماده 41 قانون کار ما تنها نظر مشورتی را ارائه می‌کنیم و در قالب کمیسیون اجتماعی پیشنهاد خود را مبتنی بر وضعیت تورمی و افزایش هزینه‌‌های سبد معیشتی، مسکن و پوشاک به شورای عالی کار ارائه می‌کنیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: به هیچ وجه ما نقشی در تعیین نرخ افزایش حقوق سالانه کارگران نداریم ولی انتظار می‌رود بر اساس قانونی که بر زمین مانده، بر مبنای تورم سالانه اعلام شده بانک مرکزی افزایش حقوق کارگران اعمال شود.

اسماعیلی افزود: اینکه دولت مدعی کمبود منابع و یا اعمال حداقل‌ها در افزایش حقوق کارگران است، جای بحث دارد اما کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان مجموعه ناظر حداقل افزایش 35 درصد را در حقوق کارگران پیشنهاد داده که امیدواریم ماه آینده با تشکیل جلسه شورای عالی کار تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه انجام شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: حتی با این افزایش کارگران حداقل زندگی خود را نمی‌توانند تأمین کنند و ضرورت دارد تا متناسب با شرایط اقتصادی و تورمی جامعه تصمیم‌گیری برای افزایش دستمزد کارگران واقع‌بینانه انجام شود.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش حقوق کارکنان در سال آینده نیز اضافه کرد: با تصویب مجلس حقوق کارکنان دولت 20 درصد در سال آینده افزایش می‌یابد.

اسماعیلی بیان کرد: در کنار این امر در بحث عائله‌مندی و فرزندآوری نیز در مجموع یک میلیون و 300 هزار تومان به حقوق کارکنان افزوده خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: ما در کمیسیون اجتماعی پیشنهاد داده بودیم تا این افزایش 25 درصد اعمال شود اما دولت زیر بار این مبلغ نرفت و در کمیسیون تلفیق مبلغ 20 درصد به تصویب رسید.

اسماعیلی تصریح کرد: امیدواریم با نظر مساعد دولت و تأمین منابع شورای نگهبان این افزایش را به تأیید نهایی رسانده و ابلاغ کند.

 حذف یارانه نقدی دهک‌های بالا  

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با رد شایعه حذف یارانه برای گروه‌های مختلف جامعه گفت: هیچ‌گونه افزایش یا کاهش مبلغ یارانه برای سال آینده مطرح نشده و یا در این زمینه پیشنهادی ارائه نشده است.مردم نباید به شایعات توجه کنند چرا که قرار نیست یارانه ماهانه حذف شود بلکه قرار است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دهک بندی جدید را متناسب با شرایط خانوارها اعمال کند.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: فرمول جدید در دهک‌بندی خانوارها با نام «صدک» در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح است و ما از معاون وزیر تعاون خواسته‌ایم تا با حضور در مجلس در مورد دهک‌بندی جدید گزارشی ارائه کند.

وی اضافه کرد: در صورت دهک‌بندی جدید خانوارهایی که وضعیت مالی بهتری داشته و در دهک‌های بالاتر قرار گرفته باشند با اختیار دولت، حذف یارانه آنها در اولویت و دستور کار خواهد بود.

منبع : اقتصاد آنلاین |
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان

    ارسال دیدگاه

    اخبار روز سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان
      پربازدیدترین