سهام عدالت | سود سهام عدالت | سهام عدالت جاماندگان

واریز عیدانه 800 هزار تومانی دولت برای سهام عدالتی ها | جیب سهام عدالتی ها پرپول می شود

در ادامه جزئیات جدید از .اریز سود سهام عدالت را بخوانید.

واریز عیدانه 800 هزار تومانی دولت برای سهام عدالتی ها | جیب سهام عدالتی ها پرپول می شود
| کد مطلب: ۳۳۹۴
لینک کوتاه کپی شد

خبرنگار شایلین بهبودی:

 در سال‌های گذشته سود سهام عدالت در دو مرحله واریز شده که مرحله نخست آن در پاییز و مرحله دوم در روزهای پایانی سال انجام شده است. امسال نیز همین رویه برای واریز سود سهام عدالت در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به تازگی زمان واریز مرحله دوم سود سهام عدالت را پایان سال جاری اعلام کرده است. او گفته است: سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی مکاتبات و مذاکرات لازم را برای دریافت کل سود از شرکت‌های سرمایه پذیر انجام خواهد داد تا بتوانیم تا پایان سال باقیمانده سود این گروه از سهامداران را نیز دریافت و به حساب آنها واریز کنیم.

در سال‌های اخیر مرحله دوم سود سهام عدالت در هفته پایانی سال واریز شده و احتمالا امسال نیز در روزهای آخر اسفند سود سهام به حساب دارندگان سهام عدالت واریز خواهد شد.

سود سهام عدالت در مرحله دوم چقدر است؟

در مرحله نخست واریز سود سهام عدالت، دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۶۸۱ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۷۳۶ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان سود دریافت کردند. 

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های اخیر سود سهام عدالت در مرحله دوم به نسبت مرحله اول بیشتر بوده است. در سال گذشته سهامدارانی که در پرتفوی سهام خود ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومان داشتند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان و افرادی که پرتفوی یک میلیون تومانی در اختیار داشتند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت کردند، در حالیکه در مرحله دوم سهامداران به ترتیب ۶۱۳، ۶۶۷، ۷۲۱ و یک میلیون و ۳۵۶ هزار تومان سود گرفتند و اگر امسال نیز رویه چنین باشد سهامداران در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ سود بیشتری نسبت به مرحله نخست دریافت خواهند کرد.

 درخصوص انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث آنها روز ۱۵ آبان امسال و پس از ۱۸ سال دولت سامانه‌ای را با نام «میراث» راه اندازی کرد. در صورتی که وراث متوفیان سهام عدالت تا اوایل اسفندماه امسال مدارک خود را در سامانه میراث ثبت کنند، می‌توانند تمام سود سنوات سال‌های گذشته را دریافت کنند. 

بر اساس آخرین اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت از سال ۱۳۸۴ فوت کرده‌اند که یکی از وراث متوفیان سهام عدالت می‌تواند با مراجعه به ۶ هزار شعبه دفاتر شرکت‌های کارگزاری و یا بانک‌های منتخب (بانک ملی ایران، ملت، پارسیان و تجارت)، فرایند انتقال سهام را انجام دهد.

تعداد متوفی دارنده سهام عدالت ۳.۷ میلیون نفر اعلام شده که که سود این سهامداران ذخیره شده و بعد از انحصار ورثه و انتقال قهری سهام به وراث،‌ این سود برای ذینفعان واریز خواهد شد.

محمود حسنلو به آخرین اقدامات انجام شده برای تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان اشاره کرد و گفت: فرآیند تقسیم ارث متوفیان سهام عدالت بین وراث از طریق سامانه «میراث» در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام خواهد شد.

انتقال سهام توسط یکی از وراث یا نماینده آنها که در سجام احراز هویت شده، از طریق مراجعه به یکی از شعب سراسر کارگزاری‌های بورسی یا یکی از شعب بانک‌های ملی، تجارت، پارسیان و ملت انجام می‌شود.

حسنلو خاطرنشان کرد: تمامی فرآیند اجرای این اقدام، رایگان بوده و لازم نیست وراث هیچ‌گونه مبلغی را پرداخت کنند.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تاکید کرد: همچنین هر یک از وراث می‌توانند به صورت جداگانه و با مراجعه به درگاه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.ir نسبت به پرونده خود آگاهی پیدا کنند.

وی اعلام کرد: به محض تشکیل پرونده در یکی از شعب، وضعیت پرونده همه وراث در سایت ddn.csdiran.ir قابل مشاهده خواهد بود.

حسنلو با بیان این که توصیه ما به وراث این است که تشکیل پرونده و اقدام برای تقسیم ارث را به روزهای پایانی سال موکول نکنند، گفت: در پایان سال فرآیند توزیع سود سهام عدالت را خواهیم داشت، اگر فرآیند تقسیم سود سهام عدالت متوفیان حداکثر تا 10 اسفند ماه به پایان برسد، سود سود سهام عدالت امسال و سال‌های گذشته به حساب آنها پرداخت خواهد شد.

بر اساس این گزارش، با راه‌اندازی سامانه «میراث» در 15 آبان ماه سال جاری از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه که با حضور مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس رونمایی شد، انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث تسهیل شد.

یکی از وراث که حتما باید سجامی شده باشد در ابتدا باید به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس «ddn.csdiran.ir» وارد شوند و در گام بعدی با ورود به بخش «امور سهام عدالت متوفی» و با وارد کردن کدملی و تاریخ تولد متوفی در بخش «استعلام نوبت تشکیل پرونده» نسبت به زمان فرارسیدن تشکیل پرونده و نوع دارایی متوفی آگاهی لازم را کسب کرده، پس از آن در صورت تائید زمان تشکیل پرونده می‌توانند به هر یک از دفاتر کارگزاری و بانک‌های منتخب مراجعه کنند و در پایان نیز پس از تشکیل پرونده در یکی از دفاتر، امکان پیگیری پرونده از طریق بخش «استعلام وضعیت پرونده» در درگاه یکپارچه برای تمامی وراث، قابل مشاهده خواهد بود.

سهام عدالت

محمود حسنلو اظهار کرد: انتقال سهام عدالت توسط یکی از وراث یا نماینده آنها که در سجام احراز هویت شده، از طریق مراجعه به یکی از شعب سراسر کارگزاری‌های بورسی یا یکی از شعب بانک‌های ملی، تجارت، پارسیان و ملت انجام می‌شود.

محمود حسنلو اعلام کرد که فرآیند تقسیم ارث سهام عدالت متوفیان بین وراث از طریق سامانه "میراث" در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی صورت خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: انتقال سهام توسط یکی از وراث یا نماینده آنها که در سجام احراز هویت شده، از طریق مراجعه به یکی از شعب سراسر کارگزاری‌های بورسی یا یکی از شعب بانک‌های ملی، تجارت، پارسیان و ملت انجام می‌شود.

حسنلو خاطرنشان کرد: تمامی فرآیند اجرای این اقدام، رایگان بوده و لازم نیست وراث هیچ گونه مبلغی را پرداخت کنند.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تاکید کرد: همچنین هر یک از وراث می‌توانند به صورت جداگانه و با مراجعه به درگاه ذی نفعان بازار سرمایه به آدرس https://ddn.csdiran.ir نسبت به پرونده خود آگاهی پیدا کنند.

وی اعلام کرد: به محض تشکیل پرونده در یکی از شعب، وضعیت پرونده همه وراث در سایت https://ddn.csdiran.ir قابل مشاهده خواهد بود.

حسنلو با بیان این که توصیه ما به وراث این است که تشکیل پرونده و اقدام برای تقسیم ارث را به روزهای پایانی سال موکول نکنند، گفت: در پایان سال فرآیند توزیع سود سهام عدالت را خواهیم داشت، اگر فرآیند تقسیم سود سهام عدالت متوفیان حداکثر تا ۱۰ اسفند ماه به پایان برسد، سود سهام عدالت امسال و سال‌های گذشته به حساب آنها پرداخت خواهد شد.

لازم به ذکر است؛ با راه‌اندازی سامانه «میراث» در ۱۵ آبان ماه سال جاری از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه که با حضور مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس رونمایی شد، انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث تسهیل شد.

گفتنی‌ است؛ یکی از وراث که حتما باید سجامی شده باشد در ابتدا باید به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس «ddn.csdiran.ir» وارد شوند و در گام بعدی با ورود به بخش «امور سهام عدالت متوفی» و با وارد کردن کدملی و تاریخ تولد متوفی در بخش «استعلام نوبت تشکیل پرونده» نسبت به زمان فرارسیدن تشکیل پرونده و نوع دارایی متوفی آگاهی لازم را کسب کرده، پس از آن در صورت تائید زمان تشکیل پرونده می‌توانند به هر یک از دفاتر کارگزاری و بانک‌های منتخب مراجعه کنند و در پایان نیز پس از تشکیل پرونده در یکی از دفاتر، امکان پیگیری پرونده از طریق بخش «استعلام وضعیت پرونده» در درگاه یکپارچه برای تمامی وراث، قابل مشاهده خواهد بود.

۱.درآمد و سودآوری: سهام عدالت می‌تواند به شهروندان درآمد و سودآوری فراهم کند. زمانی که سهام عدالت فروخته می‌شود یا درآمدی برای صاحبان سهام ایجاد می‌شود، سود سهام به صورت نقدی به وراث ارائه می‌شود.

۲.تنوع سرمایه‌گذاری: سهام عدالت به شهروندان امکان می‌دهد تا در بازار سرمایه شرکت کنند و به دنبال سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف باشند. این امر به آنها این امکان را می‌دهد که سرمایه خود را در صنایع مختلف تنوع دهند و به نوعی ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند.

۳.افزایش انگیزه تولید: با ارائه سهام عدالت به کارکنان یک شرکت، انگیزه آنها برای تولید و عملکرد بهتر افزایش می‌یابد. زیرا با امتلاک سهام در شرکت، کارکنان احساس می‌کنند که بخشی از مالکیت شرکت را دارند و در نتیجه تلاش بیشتری برای بهبود عملکرد و سودآوری شرکت انجام می‌دهند.

۴.توزیع عادلانه ثروت: با ارائه سهام عدالت، ثروت و دارایی‌های شرکت به نسبت مالکیت سهام توزیع می‌شود. این امر باعث ایجاد تعادل در توزیع ثروت و کاهش نابرابری‌های اقتصادی می‌شود.

۵.تشویق به مشارکت عمومی: سهام عدالت به شهروندان امکان می‌دهد تا به عنوان سهامداران در مسائل شرکتی و تصمیم‌گیری‌های مربوط به آنها شرکت کنند. این امر می‌تواند تشویق کننده برای مشارکت عمومی و شرکت در فرایندهای تصمیم‌گیری مربوط به شرکت باشد.

بانک ملی ایران اعلام کرد: در پی اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار درباره فراهم شدن امکان انتقال سهام عدالت متوفیان به ورثه،بانک ملی ایران نیز ساز و کارهای مربوط به این اقدام را فراهم کرده است.

ضروری است ورثه پس از ثبت نام در سامانه سجام، اصل و کپی مدارک شناسایی متوفی و تمام وراث تعیینی مندرج در گواهی حصر وراثت و در صورت وجود وصیت نامه متوفی را تهیه کرده و برای طی فرآیندهای لازم به سامانه میراث به آدرس https://www.csdiran.ir/pages?page=apps (درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه) مراجعه کنند.

در این درگاه، وارد قسمت «امور سهام عدالت متوفیان » شده و اطلاعات لازم را وارد و از زمان تشکیل پرونده متوفی اطلاع حاصل کنند.

ورثه همچنین در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه از قسمت دارایی سهام می توانند اطلاعاتی از قبیل وضعیت دارایی سهام و امکان یا عدم امکان تقسیم سود را ببینند.

پس از اطمینان از زمان تقسیم سود دارایی می توانند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به یکی از شعب بانک ملی ایران مراجعه کنند.

گفتنی است پرونده پس از بررسی مدارک و احراز هویت،در صورت ناقص نبودن مدارک ،به شرکت سمات جهت تقسیم دارایی و واریز وجه ارسال می شود.

انتقال سهام عدالت متوفیان به ورثه با تکمیل همه مدارک مربوطه در اسرع وقت در بانک ملی ایران، انجام می شود.

بانک ملی ایران اعلام کرد: در پی اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار درباره فراهم شدن امکان انتقال سهام عدالت متوفیان به ورثه،بانک ملی ایران نیز ساز و کارهای مربوط به این اقدام را فراهم کرده است.

ضروری است ورثه پس از ثبت نام در سامانه سجام، اصل و کپی مدارک شناسایی متوفی و تمام وراث تعیینی مندرج در گواهی حصر وراثت و در صورت وجود وصیت نامه متوفی را تهیه کرده و برای طی فرآیندهای لازم به سامانه میراث به آدرس https://www.csdiran.ir/pages?page=apps  (درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه) مراجعه کنند.

در این درگاه، وارد قسمت «امور سهام عدالت متوفیان» شده و اطلاعات لازم را وارد و از  زمان تشکیل پرونده متوفی اطلاع حاصل کنند.

ورثه همچنین در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه از قسمت دارایی سهام می توانند اطلاعاتی از قبیل وضعیت دارایی سهام و امکان یا عدم امکان تقسیم سود را ببینند.پس از اطمینان از زمان تقسیم سود دارایی می توانند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به یکی از شعب بانک ملی ایران مراجعه کنند.

گفتنی است پرونده پس از بررسی مدارک و احراز هویت،در صورت ناقص نبودن مدارک ،به شرکت سمات جهت تقسیم دارایی و واریز وجه ارسال می شود.

در سال ۱۳۸۴، تخصیص و ثبت نام سهام عدالت آغاز شد. برخی ثبت نام‌های سهام عدالت به دلیل مسائل مختلفی ناقص ماندند. پس از آغاز واریز سود سهام عدالت و رشد قیمت شرکت‌های بورسی و آزادسازی سهام عدالت، استقبال افراد از سهام عدالت افزایش یافت.

در سال ۱۳۹۹، برنامه‌ریزی برای ثبت نام دور دوم سهام عدالت برای جاماندگان آغاز شد و اعطای سهام عدالت به مشمولان، مورد تصویب شورای عالی و هیات دولت قرار گرفت. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی شرایط ثبت نام جاماندگان سهام عدالت را به صورت غیرحضوری فراهم کرده است. مشمولان پس از اعلام رسمی دولت (هنوز اعلام نشده است) می‌توانند برای ثبت نام به سامانه سهام عدالت samanese.ir مراجعه کنند.

گفتنی است که در آخرین اظهارنظر در این باره در ۷ آذرماه ۱۴۰۲ مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفت: کار‌های مشمولان جدید سهام عدالت افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد و ایثارگران در حال انجام است، سبد سهامی برای آن پیشنهاد شده و در دولت در حال مذاکره است.

 ثبت نام جاماندگان سهام عدالت با کد ملی

سازمان بورس اوراق بهادار، برای تسهیل روند ثبت نام سهام عدالت، سامانه‌ای را به نشانی اینترنتی sahamedalat.ir راه‌اندازی کرده است. افراد می‌توانند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، در زمان فعال شدن بخش ثبت نامی این سامانه، جهت نام نویسی خود به صورت اینترنتی (غیر حضوری) اقدام نمایند.

همزمان با اعلام رسمی سازمان بورس و تایید نهایی مجلس، مشمولان می‌توانند ثبت نام سهام عدالت با کد ملی و یا تلفن همراه، انجام دهند.

جاماندگان سهام عدالت در این سایت ثبت نام کنند

رئیس اتحادیه تعاونی‌ها سهام عدالت گفت: حربه جدید کلاهبرداران این است که پیامکی مبنی بر واریز سود سهام عدالت به برخی افراد ارسال می‌کنند، سپس از دریافت‌کننده پیامک می‌خواهند با باز کردن لینک، شماره ملی یا شماره حساب خود را وارد کند که به محض باز کردن لینک، سودجویان از حساب افراد برداشت می‌کنند.

عسگر توکلی اظهار کرد: متاسفانه موضوع کلاهبرداری به بهانه واریز سود سهام عدالت توسط افراد سودجو، هک کردن و برداشت از حساب برخی افراد هنوز ادامه دارد.

وی افزود: حربه جدید کلاهبرداران این است که پیامکی مبنی بر واریز سود سهام عدالت به برخی افراد ارسال می‌کنند. سپس از دریافت‌کننده پیامک می‌خواهند با باز کردن لینک، شماره ملی یا شماره حساب خود را برای واریز پول وارد کند که به محض باز کردن لینک، سودجویان از حساب افراد برداشت می‌کنند. از شهروندان درخواست می‌کنیم اصلا به این پیامک‌ها توجه نداشته باشند و خبرهای موثق را از طریق رسانه‌های رسمی و صدا و سیما پیگیری کنند.

زمان واریز سود سهام عدالت جدید

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌ها سهام عدالت هم‌چنین درباره اختصاص سهام عدالت به جاماندگان گفت: درحال‌حاضر جاماندگان سهام عدالت شامل سه گروه هستند. حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر برگه سهام با مهر شرکت‌های تعاونی در اختیار دارند.

این افراد از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ در سهام عدالت عضویت داشتند اما متاسفانه به دلیل اختلالاتی که در سازمان خصوصی‌سازی وقت پیش آمد از سبد سهام عدالت خارج شدند که باید در اولویت تخصیص قرار گیرند.

توکلی تصریح کرد: گروه دوم مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هستند که حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود. در این خصوص دولت مصوبه‌ای را به سه بانک داد و شورای‌عالی اصل ۴۴ مقرر کرد سهام به این افراد تعلق بگیرد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌ها سهام عدالت گفت: گروه سوم جمعیت بزرگی را به تعداد ۱۹ میلیون نفر در کشور شامل می‌شود که واجد شرایط دریافت عدالت هستند. تقریبا به همین تعداد افرادی که جزو دهک‌های بالای جامعه هستند واجد شرایط نبودند اما سهام عدالت به آنها اختصاص یافته است. در این مورد نیز باید تجدید نظر می‌شد که اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت، کانون سهامداران و مجلس شورای اسلامی پیگیر مسئله این افراد است.

وی تاکید کرد: سازمان خصوصی‌سازی در دولت قبل، بدون مصوبه و با تفسیر به رای که در بحث تقسطی ۱۰ ساله داشت، زمانی را به منظور واریز پول برای مردم تعیین کرد. در صورتی که این اشتباه بود و باید به سرمایه‌گذاری استانی این مهلت داده می‌شد که حق تقدم را واریز کنند.

در واقع سرمایه‌گذاری استانی نسبت به سهمی که بدهکار بود باید واریز انجام می‌داد؛ زیرا وقتی سهامداران از سال ۱۳۸۵ سهام عدالت دریافت کردند باید تا سال ۱۳۹۵ قسط می‌دادند. به بسیاری از افراد سال ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ سهام تعلق گرفت که تا سال ۱۴۰۰ این افراد برای واریز قسط ۱۰ سال زمان داشتند. اما به یکباره گفتند مابقی مبلغ سهام را بدهید در غیر این صورت سهام شما ۵۰۰ هزار تومانی خواهد شد.

توکلی با بیان این‌که دولت می‌گوید منابع لازم برای تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را ندارد، بیان کرد: دولت برای تامین این منابع می‌تواند به ۱۱ شرکت سرمایه‌پذیر که در دولت قبل از سبد سهام عدالت خارج شد مراجعه کنند. پالایشگاه نفت تهران، بانک ملت و برخی دیگر از جمله این شرکت‌ها هستند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌ها سهام عدالت گفت: مجلس موضوع تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را در سال ۱۴۰۱ تصویب کرد که دولت باید به این افراد سهام اختصاص می‌داد اما انجام نشد. سال ۱۴۰۲ نیز در بودجه دولت این موضوع گنجانده نشد اما نمایندگان مجلس این طرح را به صحن علنی بردند که رای آورد.

بنابراین دولت موظف است از بودجه ۱۴۰۱ نسبت به واگذاری سهام به جاماندگان اقدام کند. هنوز این کار انجام نشده اما امیدواریم شورای‌عالی اصل ۴۴ نسبت به معرفی شرکت‌های مشمول صدر اصل واگذاری، سهام دولت را به نسبت افرادی که در دهک‌های واجد شرایط هستند تخصیص دهد.

وی با بیان این‌که دولت سیزدهم عملکرد خوبی در افزایش سود سهام عدالت داشت گفت: خوشبختانه دولت سود را از ۷۰ هزار تومان به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان و برای برخی اقشار به یک میلیون و۲۰۰ هزار تومان افزایش داد که به محض دریافت از شرکت‌های سرمایه‌پذیر، سود را طی دو مرحله در سال واریز می‌کند. ان شاءالله همین روند عدالت محور را درخصوص جاماندگان نیز انجام دهد. مردم منتظر خبر خوش از سوی دولت هستند.

منبع : اقتصاد 100 |
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان

    ارسال دیدگاه

    اخبار روز سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان
      پربازدیدترین