کارت سوخت | دریافت کارت سوخت آنلاین

آغاز ثبت نام کارت سوخت آنلاین | خبر داغ برای دارندگان کارت سوخت

شرایط دریافت کارت سوخت اعلام شد.

آغاز ثبت نام کارت سوخت آنلاین | خبر داغ برای دارندگان کارت سوخت
| کد مطلب: ۳۰۸۴
لینک کوتاه کپی شد

خبرنگار شایلین بهبودی:

جزئیات جدید از دریافت کارت سوخت جدید را در ادامه بخوانید.نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت سوم امروز و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۳، بند الحاقی ۳ تبصره ۴ این لایحه را به شرح زیر تصویب کردند.

دریافت کارت سوخت جدید

وزارت نفت مکلف است سهمیه اعتباری نفت گاز به کلیه وسایل نقلیه برون شهری را بر اساس میزان پیمایش هر وسیله نقلیه در دوره زمانی مشخص محاسبه و تعیین کند. مبنای محاسبه پیمایش هر خودرو بر اساس اطلاعات دریافتی از بارنامه الکترونیکی برخط و مسافت طی شده مورد تأیید وزارت راه و شهرسازی و فراجا خواهد بود. وزارت راه و شهرسازی و فراجا مکلفند کلیه داده های مورد نیاز برای راستی آزمایی پیمایش خودروهای مشمول این بند از جمله اطلاعات دوربین‌های پایش (کنترل) شدآمد (ترافیک) بین شهری را در اختیار شرکت تابعه وزارت نفت قرار دهند. همچنین وزارت راه و شهرسازی و فرماندهی نیروی انتظامی مکلفند حسب مورد تمام تجهیزات مورد نیاز برای این اجرای حکم این بند را فراهم کنند. ‌

۱- آیین‌نامه اجرایی این بند توسط وزارت نفت با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت راه و شهرسازی و فراجا تهیه می‌شود.

۲- دریافت هرگونه مبلغی تحت عنوان شرکت‌های زنجیره‌ای، برند یا هر عنوان دیگری که صرفاً واسطه بین شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی و سی.ان.جی می‌باشد، ممنوع است. معادل حق‌العمل جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی و سی ان جی سهمیه‌ اعتباری بنزین و یا سایر فرآورده های نفتی در منابع و مصارف تبصره ۸ این قانون محاسبه نشده و مبالغ مذکور حسب مورد از محل فروش سوخت برداشت می‌شود.

۳- فرماندهی نیروی انتظامی موظف است با همکاری وزارت نفت حداکثر تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ دوره تحویل کارت هوشمند سوخت به متقاضیان را کمتر از یک هفته کاهش دهد، پس از تحقق این امر وزارت نفت مکلف است از طریق شرکت تابعه ذیربط تصمیمی اتخاذ نماید که حداقل ۹۵ درصد خودروهای بنزین‌سوز و نفت و گازسوز صرفاً از کارت‌های سوخت مختص خودرو استفاده نمایند.

علیرضا احمدی فینی سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت گفت: کارت سوخت خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث صادر نمی‌شود و سهمیه سوخت ناوگان حمل‌ونقل عمومی فاقد بیمه نیز قطع می‌شود.

علیرضا احمدی فینی اظهار کرد: مطابق ماده ۴۸ قانون بیمه، برای ناوگانی که بیمه شخص ثالث ندارند کارت سوخت صادر نمی‌شود.

وی ادامه داد: در حال برنامه‌ریزی برای عدم تخصیص سهمیه سوخت به این خودرو‌ها هستیم که این کار با اولویت ناوگان حمل و نقل عمومی اجرایی خواهد شد.

وی بیان کرد: پس از اجرای موفق ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث در بخش ناوگان نفت گازسوز از حدود یک ماه پیش، برنامه‌ریزی برای نحوه اجرای این قانون در بخش ناوگان بنزین سوز را آغاز شده است.

سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت تاکید کرد: با اجرای این قانون در بخش خودرو‌های سنگین، بیش از ۵۰ درصد رانندگان ناوگان سنگین اقدام به تمدید بیمه شخص ثالث خود کردند که منافع بالایی را برای کشور به همراه داشته است.

احمدی فینی با تکذیب هرگونه قطع سهمیه بنزین برای خودرو‌های فاقد بیمه از اول دیماه ۱۴۰۲، گفت: مطابق پیشنهاد کارگروه راهبری اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، مقرر شده است تا گام اول اجرای طرح در بخش ناوگان بنزین سوز، از ابتدای دی ضمن اطلاع رسانی به تمام دارندگان وسایل نقلیه فاقد بیمه به مدت یکماه، از حوزه ناوگان عمومی سواری (تاکسی ها) با هماهنگی اتحادیه تاکسیرانی و سازمان‌های مربوطه، صورت خواهد پذیرفت.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: خودروها و موتورسیکلت‌هایی که بیمه شخص ثالث نداشته باشند، در لیست خاکستری قرار می‌گیرند.

علی استادهاشمی گفت: هر کسی که وسیله نقلیه بدون بیمه شخص ثالث داشته باشد، به مرور در لیست خاکستری قرار می‌گیرد. ابتدا به او مهلتی داده می‌شود که اگر بیمه‌نامه شخص ثالث تهیه نکرد، چه در مورد خودرو و یا چه در مورد موتورسیکلت باشد، اول در لیست خاکستری قرار می‌گیرد و مهلت داده می‌شود و بعد از آن کارت سوخت او باطل می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر این طرح برای خودروهای گازوئیل‌سوز اجرا می‌شود و به تدریج سایر خودروها و موتورسیکلت‌ها هم در لیست خاکستری قرار می‌گیرند.

به گفته رئیس کل بیمه مرکزی، در حال حاضر از ۱۲.۵ میلیون موتورسیکلت شماره شده فقط ۱.۵ میلیون موتورسیکلت اقدام به خرید بیمه‌نامه شخص ثالث کرده و بیش از ۹۰ درصد آنها به تعداد ۱۱ میلیون موتور بدون بیمه شخص ثالث تردد می‌کنند، در حالی که اکثر آنها کارت سوخت دارند و سهمیه بنزین استفاده می‌کنند.

او گفت: همچنین در مجموع از ۳۸ میلیون وسیله نقلیه اعم از خودرو و موتورسیکلت تنها ۲۵ میلیون وسیله دارای بیمه‌نامه معتبر شخص ثالث هستند، یعنی از مجموع خودروها و موتورهای در حال تردد ۳۴ درصد بدون بیمه‌نامه شخص ثالث هستند، دولت برای تشویق موتورسواران برای خرید بیمه نامه شخص ثالث تصویب کرده است که موتورهایی که برای اولین بار شماره‌گذاری می‌شوند، از تخفیف ۲۰ درصدی بیمه‌نامه ثالث برخوردار شوند.

گفتنی است؛ در حال حاضر با فرا رسیدن ماه رجب که اولین ماه حرام سال است، نرخ دیه کامل به ۱.۲ میلیارد تومان رسیده و اگر موتورسوار بدون بیمه تصادف کند، مجبور می‌شود تمام زندگی خود را برای پرداخت خسارت بپردازد. در حالی که شرکت‌های بیمه انواع تخفیفات و روش‌های خرید قسطی بیمه در نظر گرفته‌اند و اخیراً نیز در تفاهمی که بین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی و بانک قرض‌الحسنه دولتی امضاء و قرار شد اعتبار بیمه‌ای به مبلغ ۲۰ میلیون تومان برای مشتریان در نظر گرفته شود که مردم می‌توانند بیمه‌نامه قسطی خریداری کنند و اقساط آن را به بانک بپردازند و بدین ترتیب خود را در مقابل حوادث ناگوار بیمه کنند.

ضریب نفوذ بیمه در کشور ما حدود ۱.۷ درصد است در حالی که در اکثر کشورها ضریب نفوذ بیمه هفت درصد است و برای تقویت این ضریب علاوه بر بیمه‌نامه‌های شخص ثالث باید بیمه زندگی رونق پیدا کند و همچنین بیمه‌های عمر و پس‌انداز، بیمه مسؤولیت و بیمه مهندسی در بین مردم از رونق برخوردار شود تا ضریب نفوذ بیمه تقویت شود.

بر اساس تفاهمنامه‌ای که ابتدای آذرماه بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و پلیس راهور فراجا به‌امضا رسید، مقرر شد تا حداکثر دوماه بعد (ابتدای بهمن‌ماه) ثبت درخواست کارت سوخت آنلاین شود.

درحال‌حاضر تنها راه برای ثبت درخواست صدور کارت هوشمند سوخت، مراجعه حضوری به دفاتر پلیس ۱۰+ است و بعد از ثبت درخواست متقاضی، حداقل حدود یک‌ماه زمان نیاز است تا کارت هوشمند سوخت صادر شده و به‌دست متقاضی برسد.

دریافت کارت سوخت المثنی

هفتم آذرماه امسال بود که با امضای تفاهمنامه‌ای، از سامانه "برخط ثبت درخواست کارت هوشمند سوخت" که با همکاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و پلیس راهور فراجا ایجاد شده، رونمایی شد.

در این مراسم، جعفر سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌فرآورده‌های نفتی گفته بود: "امروز با امضای تفاهمنامه و رونمایی از سامانه برخط ثبت درخواست صدور کارت هوشمند سوخت، فرآیند پیش‌راه‌اندازی این سامانه آغاز شده و حداکثر تا ۲ ماه آینده راه‌اندازی می‌شود و مردم می‌توانند از آن پس، درخواست‌های خود را آنلاین ثبت کنند."

به گفته وی، با راه‌اندازی این سامانه، زمان انتظار صدور کارت سوخت از یک ماه به ۱۰ روز کاهش می‌یابد.

حال که در روزهای پایانی دی‌ماه هستیم، طبق وعده داده شده، باید شمارش معکوس راه‌اندازی این سامانه و شروع ثبت‌نام آنلاین درخواست کارت سوخت آغاز شود؛ اما هنوز اخبار رسمی حاکی از آغاز این فرآیند از روزهای آینده نیس

منبع : اقتصاد 100 |
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان

    ارسال دیدگاه

    اخبار روز سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان
      پربازدیدترین