سن بازنشستگی | افزایش سن بازنشستگی

افزایش سن بازنشستگی تصویب شد؟ | خبر جدید دولت برای افزایش سن بازنشستگی

قانون جدید سن بازنشستگی اعلام شد.

افزایش سن بازنشستگی تصویب شد؟ | خبر جدید دولت برای افزایش سن بازنشستگی
| کد مطلب: ۲۷۳۸
لینک کوتاه کپی شد

خبرنگار شایلین بهبودی:

سرپرست دبیرخانه هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی از احتمال اجرای مصوبه افزایش سن بازنشستگی از ابتدای سال ۱۴۰۳، در صورت نهایی شدن موضوع در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد.

محمد صادق غلامی مشاور و سرپرست دبیرخانه هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های تابعه در حاشیه برگزاری دوره آموزشی بیمه‌های اجتماعی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مساله افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه آمده، مجلس آن را مصوب کرده و به شورای نگهبان ارجاع داده شده است همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی این موضوع است.

وی افزود: مساله متناسب سازی و سن بازنشستگی از موضوعاتی است که اختلاف نظر بین ذینفعان مانند بیمه شده‌ها، کارفرمایان، صندوق‌ها، دولت و… وجود دارد و تلاش می‌شود که قانون با کیفیت بهتر و با اجماع حداکثری اجرا شود.

غلامی ادامه داد: به نظر می‌رسد که اول ۱۴۰۳ همزمان با اجرای برنامه هفتم توسعه مساله افزایش سن بازنشستگی هم اجرا شود البته این قضیه و نهایی شدن آن به بررسی‌های شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت بسیار وابسته است.

مشاور و سرپرست دبیرخانه هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: با افزایش سن بازنشستگی افزایش نرخ حق بیمه نخواهیم داشت و ثابت خواهد بود.

به گفته وی در صورتی که افراد بر اساس مصوبه مجلس ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه کاری داشته باشند افزایشی برای موضوع سن بازنشستگی نخواهند داشت ولی افراد با ۱۵ سال سابقه ۵ سال حداکثر به سن بازنشستگی آنها افزوده خواهد شد.

وی درباره ماجرای ادغام صندوق‌های بازنشستگی اظهار داشت: در کشورهایی مانند ترکیه ۳ صندوق بازنشستگی بیشتر فعالیت ندارد ولی در کشور ما حدود ۱۸ صندوق بازنشستگی برای جمعیت ۸۷ میلیونی فعال است که اغلب آنها ناترازی مالی دارند.

غلامی بیان داشت: البته این مساله به معنای ورشکستگی نیست بلکه بدان معنا بوده که تعهدات به اعضا نسبت به ورودی منابع ناتراز است.

افزایش سن بازنشستگی 1403

مشاور و سرپرست دبیرخانه هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های تابعه خاطرنشان کرد: ادغام صندوق‌های بازنشستگی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است هرچند که این کار سختی بوده ولی باید به سمتی رویم که نظام جامع یکپارچه تأمین اجتماعی نهادینه شود اگر می‌خواهیم در نظام بازنشستگی کارآمد باشیم و این مساله باید در بازه معقول به وقوع بپیوندد.

غلامی در مورد بیمه اتباع خارجی در کشور گفت: در حال حاضر آمار دقیقی در این زمینه ندارم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شود ۱۰ میلیون اتباع افغانستانی در کشور حضور دارند، گفت عدد ۱۰ میلیون قابل استناد نیست.

مشاور و سرپرست دبیرخانه هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های تابعه گفت: امروز دوره آموزشی بیمه‌های تأمین اجتماعی برگزار شد که در این دوره جمعی از خبرگان سازمان و صندوق‌های بازنشستگی، بیمه‌های تجاری، سازمان‌های دولتی و عمومی غیردولتی، ذینفعان کارگری، کارفرمایی و بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی و نخبگان دانشگاه‌های برتر کشور اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های مرتبط حضور داشتند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از لزوم بررسی تخفیف‌های دیگر به جای سن بازنشستگی پیش از موعد خبر داد.

انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در همایش بزرگداشت مقام زن و تقدیر از ۱۸ استاد و پژوهشگر در دانشکده ادبیات و علوم انسانی تهران بیان کرد: تصویب اعتبارات برای خانواده و  زنان به ویژه زنان آسیب دیده در سفرهای استانی از کارهایی است که در این دولت انجام گرفته کار دیگری که در حوزه بودجه برای زنان در دولت انجام شده یک درصد تکلیفی است که در بودجه دیده شده، این بودجه سال گذشته به استثناء فصول ۱، ۴ و ۶ بود، اما سال آینده  اگر چه با سایر یک درصدها ادغام شده است اما میزان آن ۳ برابر بودجه سال گذشته است. امیدوار هستیم با این مصوبات و سایر کارهایی که برای زنان انجام می شود شاهد رشد و پیشرفت افزون حوزه زنان باشیم.

 وی ادامه داد: باید زنان تاثیرگذار در هر حیطه و موضوع اعم از هنر، فرهنگ، رسانه، علم، فناوری، آموزش و پرورش و غیره را شناسایی کنیم، با معرفی این زنان موفق می توان علاوه بر ایجاد هم افزایی بین آنها، در صورت لزوم حمایت ها و تسهیلات مناسب برای پیشرفت این زنان را پیگیری نمود.

 معاون رئیس جمهور با بیان اینکه برای حضور زنان در مدیریت‌ها نباید منعی وجود داشته باشد، گفت: همانگونه که رهبر انقلاب در دیدار با زنان اعلام کردند که باید شایسته سالاری مد نظر قرار بگیرد و نه جنسیت. این دولت هم در این مسیر گام نهاده و بازخورد خوبی از مشارکت زنان در برخی مسئولیت‌ها داشتیم.

 وی همچنین با تاکید بر اینکه بیمه اجتماعی زنان دارای سه فرزند روستایی و بیمه زنان باردار را داشتیم، اظهار کرد: اما اجرای کامل قانون نیاز به تخصیص کافی بودجه دارد با وجود اینکه برای عملیاتی کردن قانون‌های جمعیت و خانواده اقدامات خوبی صورت گرفته است.

سن بازنشستگان

خزعلی در پایان با اشاره به اینکه شغل منعطف هم در برنامه هفتم تصویب شده است، تصریح کرد: در حال رایزنی برای برگزاری کارگروه‌ها و تدوین برنامه اجرایی این امر هستیم.

 وی با تاکید بر اینکه بازنشستگی بیش از موعد زنان بعید است، گفت: تخفیف‌هایی برای زنان در این خصوص صورت گرفته است؛ اما با توجه به ورشکستگی صندوق های بازنشستگی، بازنشستگی پیش از موعد زنان بعید است و فکر نمی‌کنم تخفیف‌های دیگری باید در نظر گرفته شود، اما با این وجود این موضوع را پیگیری می کنم.

منبع : مهر |
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان

    ارسال دیدگاه

    اخبار روز سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان
      پربازدیدترین